Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Chociaż olej przekładniowy nie zmienia się tak często jak olej silnikowy, jest tak samo ważny dla skrzynki biegów, jak smarowanie dla silnika. Często zadajemy sobie pytanie, jak długo przekładnia może pracować bez oleju. Taka próbę przeprowadzili rosyjscy eksperymentatorzy z kanału Garage54 na YouTube. W samochodzie Lada 2101 „Žiguli” (fot. 1) spuszczono olej przekładniowy, dokładnie umyto wnętrze skrzynki z resztek oleju i zostawiono obudowę otwartą, bez miski olejowej, aby można było skierować kamerę na pracujące koła zębate.

Próbę wykonano na pustym torze. Po stosunkowo krótkim czasie zaczęto obserwować szybkie zużywanie się kół zębatych  - tunel środkowy wewnątrz auta stał się ekstremalnie gorący, a na zębatkach widać było zużycie i przebarwienia spowodowane przegrzaniem. Skrzynka stopniowo zmieniała wydawane przez siebie dźwięki. Mimo to samochód jechał dalej - i to przez długi czas. 

Pierwszy poważny problem wystąpił po przejechaniu 35,8 km - przekładnia odmówiła współpracy z dźwignią zmiany biegów. Niemniej jednak po ostygnięciu skrzynki można było włączyć niektóre biegi, więc eksperyment był kontynuowany. Potem przez chwilę działał tylko bieg wsteczny. Jazda wstecz paradoksalnie „naprawiła” przekładnię i można było jechać do przodu. Ale nie na długo - po przejechaniu 43 kilometrów hałas spod auta stał tak głośny, że testerzy postanowili zakończyć próbę.

Wystąpiły dwa objawy uszkodzenia (fot. 2). Skrzynka biegów zaczęła przenosić moment obrotowy na wał wyjściowy nawet na biegu neutralnym oraz nie można było włączyć biegów z powodu zatartych pierścieni synchronizatorów. Film z próby można obejrzeć na Facebooku, kliknij tutaj.

Jak daleko pojedzie się bez oleju w skrzyni biegów





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock