Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Numer 1/2014

W nr. 12/2013 „Serwisu Motoryzacyjnego” zostały opisane zmiany prawne, które weszły w życie od 1 stycznia 2014 r., dotyczące zasad odliczania podatku VAT od zakupu pojazdu oraz paliwa. Zgodnie z aktualnymi informacjami pochodzącymi z Komisji Europejskiej, zgodziła się ona jednak pod koniec 2013 r. na przedłużenie zakazu pełnego odliczenia podatku. Ministerstwo Finansów już przystąpiło do procesu legislacyjnego w celu pozbawienia podatników ulgi. Oprócz podatku VAT jednym z najważniejszych kosztów zawartych w cenie pojazdu importowanego jest akcyza. Autor przedstawia praktyki organów celnych w wielu postępowań prowadzonych z podatnikami w zakresie podatku akcyzowego od pojazdów.

Marzeniem każdego właściciela warsztatu jest, aby klienci zgłaszali się wyłącznie na przeglądy i wymiany oleju, a naprawy ograniczały się do prostych czynności eksploatacyjnych. Codzienność pisze jednak inne scenariusze. Samochodów z usterkami trudnymi do zlokalizowania, a tym samym czasochłonnymi w naprawie, jest coraz więcej. Niektóre z nich są bardzo nietypowe, jak ta przekazywana już jako anegdota. Otóż użytkownik zgłosił w warsztacie niepokojące stuki w silniku, występujące tylko na biegu jałowym i do tego rzadko. Próby zlokalizowania przyczyny odgłosów podejmowane przez kolejne serwisy spełzły na niczym, przy czym nigdy nie udało się ich odtworzyć na stanowisku ani w czasie jazdy próbnej. Dopiero bardziej wnikliwy mechanik ustalił, że stuki pojawiają się w drodze klienta do pracy i podjął decyzję o przejechaniu całej tej trasy. Stuki dało się nagle usłyszeć na jednym ze skrzyżowań, podczas postoju na czerwonym świetle. Ich źródłem był... sygnalizator z wbudowanym brzęczykiem dla osób niewidomych. W tym przypadku nie była konieczna żadna naprawa. Inaczej zakończyło się długie poszukiwanie przyczyn przegrzewania silnika 4.2 TDI, opisane na str. 23 przez Mariusza Maksyma. Słusznie zauważył Mikołaj Słupski w swoim artykule (na str. 12), że jednym z najważniejszych czynników dobrej diagnozy jest wysłuchanie, a nawet dobre wypytanie klienta. Na końcu tego artykułu znajdziemy zaproponowaną przez autora ogólną procedurę diagnozowania skomplikowanych przypadków – polecam. Pozostaje mi życzyć w nadchodzącym roku samych trafnych diagnoz i zaprosić do zapoznania się z numerem.

Z początkiem nowego roku weszły w życie zmiany do procedury badań. W Dzienniku Ustaw z 2013 r., pod pozycją 1675 ogłoszono rozporządzenie ministra infrastruktury i rozwoju z dnia 18 grudnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Jest to pierwsza modyfi kacja rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów, które obowiązuje od 8 października 2012 r. Zmiana rozporządzenia stanowi dopełnienie implementacji dyrektywy Komisji 2010/48/UE z dnia 5 lipca 2010 r., dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/40/WE w sprawie badań zdatności ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep. Zmodyfi kowano przede wszystkim załącznik nr 3 do rozporządzenia tak, aby znajdujący się w nim zakres danych był zgodny z certyfi katem stwierdzającym zdatność do ruchu drogowego. Więcej szczegółów na temat zmian w numerze.





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock