Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Numer 12/2012

W poprzednim numerze „Serwisu Motoryzacyjnego" informowaliśmy o rozpoczęciu kampanii społecznej „Zimowy pit-stop", która ma na celu zwrócenie uwagi na świadomość kierowców w zakresie wiedzy o zespołach samochodowych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Częścią rozpoczętej w dniu 11 grudnia kampanii było ogólnopolskie badanie ankietowe niemal 50 stacji kontroli pojazdów, przeprowadzone przez sieć ProfiAuto we współpracy z Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów. Jak wynika z badania, niemal 80 % diagnostów spotkało się w ostatnim roku z propozycją łapówki za dopuszczenie pojazdu do ruchu, a co dziesiąty samochód pojawiający się na badaniu nie powinien w ogóle poruszać się po drogach. Pytani o stan wiedzy polskich kierowców w kwestii regularnej kontroli części eksploatacyjnych, ankietowani wskazali, że aż 70 % polskich kierowców nie wie, kiedy sprawdzać i wymieniać najważniejsze części odpowiedzialne za bezpieczeństwo, takie jak amortyzatory czy opony.

Jak wskazali diagności, aż 20 % kierowców pojawia się na stacjach już po upływie terminu kolejnego badania technicznego.

W bezpośrednich wywiadach wielu ankietowanych postulowało potrzebę pewnych zmian w systemie badań. Najczęściej podnoszono kwestie praktycznego przestrzegania istniejących przepisów. Wspominano m.in. o tym, że powinien funkcjonować system pozwalający na skontrolowanie, w ilu SKP dany kierowca usiłował już, bez powodzenia, przeprowadzić badanie techniczne, a kierowcy nie posiadający ważnych badań technicznych powinni być surowiej karani przez policję. Zaznaczano również, że bieżące przepisy należałoby uprościć, bo nie zawsze są czytelne i narzucają konieczność zbyt szczegółowych badań. Pojawiały się także opinie, że kontroli powinna podlegać liczba wykonywanych dziennie przez danego diagnostę badań.

- Wyniki naszego badania wskazują, że po polskich drogach mogą poruszać się ponad dwa miliony samochodów, które w ogóle nie powinny być dopuszczone do jazdy. Co istotne, badanie potwierdziło także, że polscy kierowcy mają bardzo nikłą wiedzę na temat tego, kiedy sprawdzać i wymieniać podstawowe części eksploatacyjne swoich pojazdów, jak opony czy amortyzatory. Tymczasem to brak kontroli tych części bardzo często odpowiedzialny jest za najtragiczniejsze wypadki na polskich drogach, wskazywane co roku w raportach policyjnych. Mamy nadzieję, że nasza kampania choć w niewielkim wymiarze pozwoli zmienić ten stan rzeczy – mówi Witold Rogowski, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto.

Wśród patronów merytorycznych kampanii znalazły się Polska Izba Motoryzacji, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów oraz Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Podczas kampanii, mechanicy sieci ProfiAuto będą badać wybrane samochody polskich kierowców w specjalnych pit-stopach (fot.).

Raport z badania został przedstawiony w dniu 11 grudnia na konferencji prasowej w Warszawie. Udział w konferencji wzięli między innymi (fot.): dr inż. Leszek Turek, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji, Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Bogumił Papierniok, ekspert ProfiAuto, oraz Natalia Siwiec, ambasadorka kampanii. Raport jest również dostępny na stronach www.zimowypitstop.pl oraz profil na portalu Facebook:

W poprzednim numerze „Serwisu Motoryzacyjnego” informowaliśmy o rozpoczęciu kampanii społecznej „Zimowy pit-stop”, która ma na celu zwrócenie uwagi na świadomość kierowców w zakresie wiedzy o zespołach samochodowych odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Częścią rozpoczętej w dniu 11 grudnia kampanii było ogólnopolskie badanie ankietowe niemal 50 stacji kontroli pojazdów, przeprowadzone przez sieć ProfiAuto we współpracy z Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów. Jak wynika z badania, niemal 80 % diagnostów spotkało się w ostatnim roku z propozycją łapówki za dopuszczenie pojazdu do ruchu, a co dziesiąty samochód pojawiający się na badaniu nie powinien w ogóle poruszać się po drogach. Pytani o stan wiedzy polskich kierowców w kwestii regularnej kontroli części eksploatacyjnych, ankietowani wskazali, że aż 70 % polskich kierowców nie wie, kiedy sprawdzać i wymieniać najważniejsze części odpowiedzialne za bezpieczeństwo, takie jak amortyzatory czy opony.

Jak wskazali diagności, aż 20 % kierowców pojawia się na stacjach już po upływie terminu kolejnego badania technicznego.

W bezpośrednich wywiadach wielu ankietowanych postulowało potrzebę pewnych zmian w systemie badań. Najczęściej podnoszono kwestie praktycznego przestrzegania istniejących przepisów. Wspominano m.in. o tym, że powinien funkcjonować system pozwalający na skontrolowanie, w ilu SKP dany kierowca usiłował już, bez powodzenia, przeprowadzić badanie techniczne, a kierowcy nie posiadający ważnych badań technicznych powinni być surowiej karani przez policję. Zaznaczano również, że bieżące przepisy należałoby uprościć, bo nie zawsze są czytelne i narzucają konieczność zbyt szczegółowych badań. Pojawiały się także opinie, że kontroli powinna podlegać liczba wykonywanych dziennie przez danego diagnostę badań.

- Wyniki naszego badania wskazują, że po polskich drogach mogą poruszać się ponad dwa miliony samochodów, które w ogóle nie powinny być dopuszczone do jazdy. Co istotne, badanie potwierdziło także, że polscy kierowcy mają bardzo nikłą wiedzę na temat tego, kiedy sprawdzać i wymieniać podstawowe części eksploatacyjne swoich pojazdów, jak opony czy amortyzatory. Tymczasem to brak kontroli tych części bardzo często odpowiedzialny jest za najtragiczniejsze wypadki na polskich drogach, wskazywane co roku w raportach policyjnych. Mamy nadzieję, że nasza kampania choć w niewielkim wymiarze pozwoli zmienić ten stan rzeczy – mówi Witold Rogowski, ekspert motoryzacyjny sieci ProfiAuto.

Wśród patronów merytorycznych kampanii znalazły się Polska Izba Motoryzacji, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów oraz Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Podczas kampanii, mechanicy sieci ProfiAuto będą badać wybrane samochody polskich kierowców w specjalnych pit-stopach (fot.).

Raport z badania został przedstawiony w dniu 11 grudnia na konferencji prasowej w Warszawie. Udział w konferencji wzięli między innymi (fot.): dr inż. Leszek Turek, prezes Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji, Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, Bogumił Papierniok, ekspert ProfiAuto, oraz Natalia Siwiec, ambasadorka kampanii. Raport jest również dostępny na stronach www.zimowypitstop.pl oraz profil na portalu Facebook: www.facebook.com/Zimowypitstop.





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock