Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Numer 12/2011

Wstęp, Krzysztof Trzeciak

Informacje z branży

  • Auto Salon 2010

Elektrodiagnostyka pojazdowa

Badania techniczne

Mechanika pojazdowa

  • Testy drganiowe - podstawa diagnozowania, Jerzy R. Bogdański
  • Błyskające światło cofania w Corsie, Mariusz Maksym
  • Stuki w podwoziu - naprawiamy Peugeota 206, Rafał Dmowski
  • Quiz motoryzacyjny
  • Problemy z serwisowaniem hybryd

Technika samochodowa

Akademia

  • Naprawy instalacji elektrycznej - wprowadzenie, Marek Bustrycki

Rynek

  • Co wiesz o swoich wycieraczkach?
  • Przedstawiamy serwisy: Specjalizacja - opony
  • Idziemy pod prąd, wywiad

W serwisie

  • Rover 620 D (1995÷1999)

 

Wynalazcy i artyści - to dwa zupełnie odległe bieguny ludzkiej natury. Ci pierwsi to umysły ścisłe, dla których moment obrotowy nie ma żadnych tajemnic. Dla tych drugich - humanistów pełną gębą - treść „Pijanego statku” Arthura Rimbaud jest jasna i klarowna. Jednakże obie grupy przejawiają tendencję do romantyzmu. W technice sprowadza się on do łączenia ze sobą elementów, które na zdrowy rozsądek powinny pozostać nie połączone… Niemiecki inżynier Max Valier i pirotechnik Sander są doskonałymi przykładami romantyzmu w technice. Ich projekt był jednym z najbardziej szalonych pomysłów w historii międzywojennej techniki motoryzacyjnej i z pewnością szokowałby w czasach obecnych. Materią wspólnej pracy obydwu był ..... Więcej na ten temat w artykule.
Już w latach 70. w Europie dostrzeżono potrzebę ujednolicenia procedur związanych z wyposażeniem pojazdów w urządzenia zabezpieczające tył pojazdu przed uderzeniem przez inny pojazd. Ówczesne kraje członkowskie EWG stosowały bowiem różne wymagania w stosunku do tego typu urządzeń. Efektem działań było uchwalenie przez Radę Europy dyrektywy 70/221/EWG w sprawie zbiorników ciekłego paliwa oraz tylnych zabezpieczeń pojazdów silnikowych. W tej regulacji pojawiły się pierwsze, wspólne dla wszystkich, choć ogólnikowe wymagania, które autor omówił w swoim artykule.
Nie istnieją absolutne zabezpieczenia przed kradzieżą samochodu. Jednak wykorzystywanie nowoczesnych rozwiązań umożliwia uzyskanie coraz większej ich skuteczności. Najmniej skomplikowanym i najtańszym mechanizmem są blokady kierownicy i pedałów. Niestety należą one również do najmniej skutecznych. Autor omówił w artykule współcześnie stosowane systemy zabezpieczające przed włamaniem i kradzieżą pojazdu.
Co łączy modny ostatnio rating kredytowy z rankingiem usterkowości samochodów? Obu nie można wierzyć z uwagi na przekazywanie nieprawdziwych danych. Ogłaszane corocznie i publikowane w prasie statystyki usterkowości pojazdów, wykonywane przez szacowne skądinąd instytucje, jak Dekra, TÜV i GÜT, wymagają odpowiednich komentarzy, wyjaśniających sposób pozyskania danych. Tych jednak nie publikuje się, a bez nich nie można właściwie interpretować rankingu. Mało kto wie bowiem, że statystyki te powstają na podstawie okresowych badań technicznych, a te siłą rzeczy mają ograniczony zakres. Nikt nie sprawdza, jaka jest w danych modelach częstotliwość pękania głowic, rozsypywania się dwumasowych kół zamachowych, czy pękania pasków rozrządu. Nie sprawdza się także usterkowości skrzyń biegów, wtryskiwaczy lub klimatyzacji. Większość elementów kontrolowanych w czasie badań, jak np. końcówki drążków, hamulce, opony, czy silentblocki, podlega naturalnemu zużyciu. I wcześniej czy później musi być wymieniona w każdym aucie. Czy auta starsze niż 45 lat będą nadal miały te części pochodzenia fabrycznego? Śmiem wątpić. Czytając ranking usterkowości samochodów powyżej tego wieku trzeba mieć więc świadomość, że de facto jest to ranking jakości zastosowanych części zamiennych. Jakie jest ich pochodzenie tego już nikt nie ustala. Zapraszam do lektury numeru, życząc jednocześnie pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz wielu sukcesów w nadchodzącym roku.




Aktualności



targi.paliwa










SiteLock