Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Numer 9/2009

Wstęp, Krzysztof Trzeciak

Wyposażenie warsztatowe

Silniki Diesla

Elektrodiagnostyka pojazdowa

Mechanika

  • Kontrola i ocena stanu klimatyzacji, Ignacy Horowski

Badania techniczne

Technika samochodowa

  • Układy wtryskowe dla tanich aut
  • Bi-turbo w Jaguarze
  • Nowy Insight

Rynek

  • Raw data

Organizacja i prawo w warsztacie

Akademia

  • Nadwozie samochodu, Jerzy R. Bogdański
  • Zjawisko przepływu prądu elektrycznego, Marek Bustrycki

Serwis ciężarowy

  • Scania R440 - europejski standard, Michał Kij

W serwisie

  • Rover serii 600 55

Okresowe badania techniczne są tym wyjątkowym rodzajem działalności w branży usług motoryzacyjnych, który dotyczy wcześniej czy później wszyst­kich jeżdżących po naszych drogach po­jazdów. Dlatego sprawy i problemy związane z badaniami wywołują duże zainteresowanie, zarówno prowadzą­cych badania, jak i kierowców. Miesiąc wrzesień jest dla systemu organizacji ba­dań szczególny, ponieważ wchodzi w ży­cie nowelizacja ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, która wnosi do porządku prawnego istotne zmiany. Ustawa wpro­wadza m.in.: zmiany w zakresie rodza­jów badań technicznych, nowy podział stacji kontroli pojazdów, szersze upraw­nienia dla podstawowych SKP, okresowe badania motorowerów. Ustawa stanowi uwieńczenie ponad rocznych starań Pol­skiej Izby Stacji Kontroli o wprowadzenie zmian oczekiwanych przez środowisko i porządkuje wiele kwestii. Wprowadzane co pewien czas zasadnicze zmiany w ba­daniach technicznych nie są jedynie do­meną naszego kraju. Na całym świecie doskonali się organizację badań, tak aby system nadążał za rozwojem techniki sa­mochodowej i wyposażenia diagnostycz­nego. Przykładem są Niemcy, gdzie ostatnio wprowadzono obowiązek kon­troli elektronicznych systemów bezpie­czeństwa czynnego i biernego (więcej na ten temat w artykule Elektroniczne badanie techniczne). Takie są świa­towe tendencje i prowadzący badania muszą liczyć się z nie jedną jeszcze reor­ganizacją, ale do tego chyba wszyscy już się przyzwyczaili.

W wielu pytaniach kierowanych do redakcji często pojawia się problem zatrudniania diagnostów w stacjach kontroli pojazdów. W związku z niewątpliwie trudną sytuacją na rynku pracy, związaną z małym napływem nowych osób do tego zawodu i dużym odpływem wykwalifikowanej kadry za granicę, staje się on coraz poważniejszy. Narosło też wokół tego zagadnienia wiele kontrowersji, ze względu na lakoniczność obecnych uregulowań prawnych. W artykule autor odpowiada na pytania:

  • Jakie przepisy prawne regulują zatrudnianie diagnostów?
  • Na podstawie jakiej umowy i na jakich zasadach można zatrudnić diagnostę?
  • Co zrobić w przypadku, gdy zatrudniamy lub zwalniamy diagnostę?
  • Czy diagnosta może być zatrudniony jednocześnie w więcej niż jednej SKP?
  • Jaki zakres uprawnień musi mieć diagnosta zatrudniony w stacji SKP?
  • Ilu diagnostów można zatrudniać w jednej SKP: czy musi to być więcej niż jeden diagnosta?




Aktualności



targi.paliwa










SiteLock