Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb


News

Aktualnie dostęp do systemów pojazdu uzyskiwany jest za pomocą powszechnie stosowanych urządzeń diagnostycznych. Wprowadzenie szyfrowania interfejsu OBD może pozbawić niezależne warsztaty i serwisy wglądu do systemów pojazdu oraz naruszać zbiorowy interes konsumentów. Efektem zmian będzie ograniczenie wyboru konsumentów wyłącznie do autoryzowanych serwisów, co z kolei doprowadzi do wzrostu cen usług serwisowo-diagnostycznych oraz składek ubezpieczeniowych.

Według Carglass® i ATU szyfrowanie interfejsu ODB, czyli celowe ograniczanie dostępu do systemów pojazdu, jest niezgodne z europejskimi przepisami, gwarantującymi każdemu podmiotowi warunki wolnej konkurencji na rynku części zamiennych oraz swobodę wyboru dla konsumentów. ATU i Carglass® zdecydowały zwrócić się do Sądu Okręgowego w Kolonii w sprawie przeciwko Fiat Chrysler (FCA Italy SpA) o rozstrzygnięcie kwesti, czy warunki nałożone przez FCA w celu aktywacji portu OBD, czyli osobista rejestracja mechanika w FCA i wymóg uiszczenia opłaty licencyjnej za otwarcie portu i/lub połączenia internetowego, są dopuszczalne na mocy prawa UE.

Ponieważ sprawa dotyczy interpretacji rozporządzenia UE, a konkretnie rozporządzenia (UE) 2018/858, Sąd Okręgowy w Kolonii podjął decyzję o jej skierowaniu do ETS (sprawa w ETS nr C-296/22).  Zarówno Carglass®, jak i ATU z zadowoleniem przyjmują decyzję Sądu Okręgowego w Kolonii. Według powodów orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) okaże się wiążące dla całej branży motoryzacyjnej, zarówno producentów, jak i niezależnych podmiotów. Obie firmy są reprezentowane przez międzynarodowe biuro prawne Osborne Clarke.

Do czasu rozstrzygnięcia sporu problem udaje się ominąć, korzystając z urządzeń do diagnostyki pojazdowej i kalibracji ADAS z aktywną funkcją odblokowania bramki bezpieczeństwa FCA, np. tester MAHLE Tech Pro oraz urządzenie do kalibracji MAHLE TechPRO Digital ADAS.

Sosnowski OBD szyfrowanie

DENSO Aftermarket rozszerzyło program części do układów termicznych o 172 nowe numery części jakości OE, które mają łącznie 1541 zastosowań i zastępują 366 numerów części OE. Rozszerzenie składa się z 22 sprężarek, 66 chłodnic, 74 skraplaczy, 9 dmuchaw kabiny i 1 rdzenia nagrzewnicy.

Nowe części mają łącznie 1541 zastosowań, m.in. w pojazdach marek Audi, BMW, Ford, Honda, Hyundai, Lexus, Mazda, Nissan, Opel, Peugeot, Renault i Toyota. Informacje o nowych częściach są już dostępne w e-katalogu DENSO i w katalogu TecDoc. Przykładowe zastosowania można znaleźć w poniższej tabeli:

DENSO części do układów klimatyzacji i chłodzenia 2022 06

Prawidłowe działanie filtrów samochodowych jest niezbędne do utrzymania sprawnej pracy innych części auta. Filtry szybko się zużywają, dlatego nie warto zwlekać z ich wymianą. Poniżej przedstawiamy szereg argumentów jakich można użyć aby przekonać klienta do ich wymiany.

Filtry kabinowe – nie tylko komfort, ale i zdrowie pasażerów

Filtry kabinowe, nazywane również przeciwpyłowymi, odpowiedzialne są za ochronę przed zanieczyszczeniami dostającymi się z zewnątrz do środka auta. Oprócz standardowych filtrów dostępne na rynku są także te do działań specjalnych: z aktywnym węglem oraz antywirusowe. Te pierwsze w odróżnieniu do filtrów standardowych posiadają dodatkową warstwę odpowiedzialną za redukcję szkodliwych gazów, takich jako ozon, związki siarki i azotu. Z kolei antywirusowe chronią dodatkowo pasażerów przed szkodliwymi drobnoustrojami w postaci pleśni, bakterii i wirusów.

- Nieregularna zmiana filtrów kabinowych powoduje wiele niebezpiecznych skutków, np. mogą się one zatkać i doprowadzić do intensywniejszego parowania szyb w samochodzie. W konsekwencji, kierowca straci pełną widoczność podczas jazdy, co może skutkować zagrożeniem na drodze. Należy również pamiętać o tym, że wyeksploatowane filtry obniżają skuteczność działania klimatyzacji. Dlatego tak ważne jest, by były wykonane z materiałów wysokiej jakości. Należy je zmieniać minimum co 15 tysięcy przejechanych kilometrów bądź raz w roku – mówi Ewelina Kroll, współwłaścicielka warsztatu Q Service Castrol Kroll w Kurzętniku.  

Filtr oleju gwarantuje sprawną pracę jednostki napędowej

Aby zagwarantować odpowiednią pracę silnika, warto zadbać o regularną wymianę filtra, który jest odpowiedzialny za oczyszczanie oleju z odpadów metalicznych powstających na skutek tarć występujących podczas pracy jednostki napędowej. Kiedy ten element jest nieszczelny, nie spełnia swojej podstawowej funkcji, czyli ochrony oleju smarującego ruchome elementy napędowe pojazdu. Co więcej, jego zużycie może doprowadzić do daleko idących w skutkach konsekwencji. Wyeksploatowany filtr przyczynia się też do spadku mocy silnika, a w skrajnych przypadkach do jego całkowitej awarii, powodując przy tym wzrost zużycia paliwa, co naraża kierowców na wysokie koszty naprawy. Aby utrzymać prawidłowe działanie filtrów, powinno się je wymieniać wraz z olejem, nie rzadziej niż po 10-15 tysiącach kilometrów. Wyjątkiem są samochody sportowe, w których powinno się go wymieniać częściej, nawet co 5-8 tysięcy kilometrów.

Filtr paliwowy dbający o sprawność układu zasilania

Filtr paliwa zapewnia prawidłową pracę jednostek napędowych i usuwa z cieczy m.in. kurz, rdzę czy opiłki metalu.  Nieoczyszczone paliwo wpływa na szybsze zużycie wtryskiwaczy oraz pompy wysokiego ciśnienia w silniku z wtryskiem bezpośrednim, może doprowadzić do ich awarii i wygenerować bardzo wysokie koszty naprawy. Zapchany filtr paliwa wiąże się z konkretnymi symptomami, takimi jak problemy z uruchomieniem silnika, utratą momentu obrotowego czy zwiększonym zużyciem paliwa.

- Kierowcy często bagatelizują wymianę filtra paliwa i robią to zbyt późno. W konsekwencji tych zaniedbań może dojść m.in. do uszkodzenia wtryskiwaczy, problemami z rozruchem, a nawet awarii silnika. Ponadto, w nieoczyszczonym paliwie może znaleźć się woda, a jej nadmiar spowoduje korozję silnika. Szczególnie w przypadku samochodów z silnikiem Diesla wymianę filtra paliwa powinno się przeprowadzać przed każdą zimą właśnie z powodu wody, której w tym okresie odkłada się w filtrze najwięcej. Przy niskich temperaturach woda ta zamarza i może całkowicie zablokować przepływ paliwa – tłumaczy Mirosława Łatka, współwłaścicielka serwisu Zakład Elektromechaniki Pojazdowej Pomoc Drogowa Wiesław Łatka w Unisławiu, należącym do sieci Q Service Castrol.

Płuca silnika - filtr powietrza

Dobry jakościowo filtr jest w stanie odseparować nawet 99% zanieczyszczeń trafiających do silnika. Zatkany filtr nie jest w stanie dostarczyć do silnika powietrza, co zakłóca proces spalania. Do najczęstszych objawów zapchanego filtra powietrza należą spadek mocy, wyższe spalanie oraz nierówna praca silnika. Bagatelizowanie tych oznak może doprowadzić do całkowitej awarii jednostki napędowej i uszkodzenia powierzchni jego cylindrów, tłoków, bądź pierścieni tłokowych.

- Optymalny interwał pozwalający na utrzymanie filtra w dobrym stanie to 10-15 tysięcy przejechanych kilometrów. Taka praktyka zapewni wydłużenie pracy silnika i ochroni kierowców przed potencjalnymi kosztami napraw wygenerowanymi przez jego nieprawidłowe funkcjonowanie. Warto dbać o regularną wymianę tego elementu dla dobra auta i własnego portfela – podkreśla Cezary Żukowski, kierownik serwisu Auto Service Żukowski - Q Service Castrol z Koszalina.

Pojazdy hybrydowe są dostępne w czterech różnych wersjach: Mild-HEV", "Full-HEV", "Plug-in HEV" i "REEV". Każdy z tych typów ma swoje unikalne cechy, ale wszystkie oferują wiele korzyści pod względem wydajności, funkcjonalności i są przyjazne dla środowiska.

  • Funkcjonalność: połączenie silnika elektrycznego i silnika spalinowego gwarantuje osiąganie dużych odległości bez konieczności częstego ładowania, co jest wymagane w przypadku pojazdów tylko elektrycznych.
  • Wydajność: Podczas uruchamiania pojazdu hybrydowego lub podczas jazdy z małą prędkością albo w trybie stop-start wykorzystywany jest wyłącznie silnik elektryczny, co skutkuje zerowym zużyciem paliwa. Podczas przyspieszania lub jazdy pod górę oba silniki współpracują ze sobą, zapewniając oszczędność paliwa. Natomiast podczas spokojnej jazdy z prędkościami średnimi i wysokimi wykorzystywany jest wyłącznie silnik spalinowy.
  • Przyjazny dla środowiska: pojazdy hybrydowe zużywają mniej energii dzięki rekuperacji. Podczas hamowania lub zjeżdżania z góry silnik jest wyłączany, a energia kinetyczna jest zamieniana na energię elektryczną, która jest wykorzystywana do ładowania akumulatora. W pojazdach tych obserwujemy mniejszą emisję CO2, zwłaszcza w  ruchu miejskim. Dzieje się tak, ponieważ gdy samochód się nie porusza ( np. stojąc w korku), zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny są wyłączone.

Produkty NGK i NTK w samochodach hybrydowych

Marki NGK Ignition Parts i NTK Vehicle Electronics, należące do firmy NGK SPARK PLUG, zapewniają szeroki asortyment produktów dla samochodów hybrydowych. Obejmuje on świece zapłonowe, świece żarowe, cewki i przewody zapłonowe, czujniki tlenu, czujniki temperatury spalin (EGTS), czujniki MAP/MAF, czujniki ESP oraz zawory recyrkulacji spalin (EGR).

  • Świece zapłonowe: Obecnie większość samochodów hybrydowych wykorzystuje silniki benzynowe, wyposażone w najnowsze świece zapłonowe z metali szlachetnych, oparte na silnikach spalinowych z technologią start-stop. pojazdy hybrydowe, dzięki elektryfikacji, zużywają mniejsze ilości paliwa, ale są cięższe niż tradycyjne pojazdy z silnikiem spalinowym, co oznacza, że świece zapłonowe w pojazdach hybrydowych mają taką samą oczekiwaną żywotność i interwał wymiany jak świece stosowane w pojazdach z silnikiem spalinowym. Aby spełnić wymagania technologiczne samochodów hybrydowych, świece zapłonowe z metali szlachetnych zapewniają optymalną wydajność, a około 95% samochodów hybrydowych schodzących z linii produkcyjnej jest wyposażonych w ten właśnie typ technologii. Dla tych nielicznych pojazdów hybrydowych, które są wyposażone fabrycznie w niklowe świece zapłonowe, NGK SPARK PLUG oferuje gamę zamienników z metali szlachetnych przeznaczonych na rynek wtórny, które zapewniają lepsze osiągi, zmniejszają zużycie paliwa, optymalizują zapłon oraz mają wydłużoną żywotność.
  • Świece żarowe: Około 10% samochodów hybrydowych wyposażonych jest w silniki wysokoprężne, przy czym świece żarowe stosowane są przede wszystkim w pojazdach dla segmentu klasy wyższej i średniej. W ofercie firmy NGK SPARK PLUG znaleźć można zarówno świece żarowe metalowe, jak i ceramiczne. Świece żarowe ceramiczne mają jednak przewagę techniczną nad świecami metalowymi, ponieważ te ostatnie, zastosowane w pojazdach hybrydowych,  wykazują większe zużycie z powodu wyżarzania w trybie czuwania. Przewidywany okres eksploatacji świec żarowych jest taki sam jak w przypadku tradycyjnych silników wysokoprężnych.
  • Cewki i przewody zapłonowe: Cewki zapłonowe NGK spełniają najwyższe standardy jakościowe na rynku i doskonale dopasowują się do wyższych wymagań technicznych w samochodach hybrydowych. W hybrydach wymaga się od cewek zapłonowych większego poziomu wydajności ze względu na większy zakres obciążeń.

Ze względu na wzrost liczby zaawansowanych cewek z bezpośrednim połączeniem (cewki ołówkowe/palcowe oraz tzw. listwy czyli system bezpośredniego zapłonu) przewody zapłonowe są mniej potrzebne w samochodach hybrydowych. Pozostają one jednak niezbędne dla około 41% samochodów benzynowych. Asortyment NGK SPARK PLUG Aftermarket oferuje najlepsze pokrycie parku samochodowego i zapewnia zwiększoną efektywność zapłonu, wynikającą z zaawansowanej wiedzy technologicznej firmy.

Gama produktów NTK Vehicle Electronics: Oferta NTK Vehicle Electronics dla pojazdów hybrydowych (zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych) obejmuje czujniki tlenu, czujniki temperatury spalin (EGTS), czujniki MAP/MAF, czujniki ESP oraz zawory recyrkulacji spalin (EGR) spełniające najnowsze standardy dotyczące  emisji spalin. Wszystkie produkty NTK odpowiadają najnowszym technologiom i normom motoryzacyjnym, niezależnie od tego, czy są stosowane w pojazdach spalinowych czy hybrydowych.

Schaeffler, producent dobrze znanych marek LuK, INA i FAG, dla zwycięskich uczestników zabawy, przygotował wartościowe nagrody mające na celu ułatwienie pracy w serwisie warsztatowym. Aby wygrać jedną z 50 nagród danego tygodnia, wystarczy regularnie rejestrować punkty z produktów wszystkich marek grupy Schaeffler: LuK, INA oraz FAG na www.repxpert.pl. Łącznie podczas trwania akcji można otrzymać aż 6 różnych nagród! Co TYDZIEŃ inna nagroda. Każdy etap tygodniowy to odrębny ranking.

Ale to nie wszystko! Dodatkowo, w każdym tygodniu kolejnych 200-tu w rankingu uczestników otrzyma nagrody pocieszenia w postaci praktycznych zestawów: magnetycznego ochraniacza na nadkole i maty na biurko! - łącznie przez cały okres Akcji aż 1 200 zestawów.

„Po raz pierwszy startujemy z Akcją „Toolman”. Wiemy jak ważne w warsztacie jest profesjonalne wyposażenie. Dlatego tym, razem do wygrania narzędzia znanych marek, m.in. komplety kluczy, zestawy wkrętaków czy lampy LED - mówi Joanna Ciszewska, Marketing Manager w Schaeffler Polska. Akcją „Toolman” chcielibyśmy promować nie tylko marki LuK, INA, FAG i nasz serwis REPXPERT, ale również naszą ofertę części zamiennych do pojazdów dostawczych – dodaje.

Ponadto portal REPXPERT (www.repxpert.pl) oferuje obszerne informacje dla mechaników takie jak: instrukcje montażu, szkolenia, katalog online umożliwiający poprawny dobór części oraz informacje o narzędziach specjalnych. Zostań Superbohaterem w swoim warsztacie. Nie trać czasu i dotrzymaj kroku szybkim zmianom w branży motoryzacyjnej!

Szczegółowe zasady dotyczące Akcji „Toolman” dostępne są w regulaminie na stronie www.repxpert-toolman.pl, portalu www.repxpert.pl oraz na profilu Facebook Schaeffler REPXPERT Polska

Schaeffler 1000x563toolman banners





Aktualności





Sosnowski






SiteLock