Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Numer 4/2014

Od 1 stycznia 2014 r. weszła w życie nowelizacja rozporządzenia określającego zakres i sposób przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Została on wprowadzona – jak na polskie warunki – w ekspresowym tempie, albowiem 30 grudnia 2013 r. treść aktu została zamieszczona w Dzienniku Ustaw, aby wejść w życie niecałe dwa dni po ogłoszeniu. Jak wskazano w uzasadnieniu, pośpiech był podyktowany obowiązkiem implementacji przepisów unijnych. W artykule omówiono jedno z zagadnień związanych z nowym brzmieniem tego aktu prawnego, a mianowicie treść zaświadczenia z badania technicznego, w którym diagnosta stwierdza spełnianie przez pojazd wymagań technicznych określonych w art. 66 ustawy „Prawo o ruchu drogowym”.

Wiadomo było, że Ministerstwo Finansów opracowuje zmiany w zasadach odliczania kwoty podatku VAT od zakupu i eksploatacji pojazdów. Ostatecznie 13 marca 2014 r. w Dzienniku Ustaw pod poz. 312 została opublikowana ustawa z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Powyższe zmiany weszły w życie 1 kwietnia 2014 r. i mają wpływ na badania tzw. podatkowe, wykonywane w okręgowych stacjach kontroli pojazdów. Od 1 kwietnia 2014 r. w zaświadczeniu z przeprowadzonego badania trzeba wpisywać nowe podstawy prawne. Jakie? O tym w artykule.

Skaner diagnostyczny jest przyrządem, który wymaga pewnej wiedzy, aby nim się posługiwać. Obserwując pracę diagnostów, zarówno elektroników, jak i mechaników, można stwierdzić, że skaner jest bardzo rzadko właściwie i w pełni wykorzystany. W artykule przedstawiono 10 najczęściej popełnianych błędów przy pracy ze skanerem. Jednym z nich jest na przykład bezmyślne kasowanie błędów zaraz po ich odczytaniu. Nie mamy wtedy szans na odczytanie warunków, w jakich powstały te błędy, tzw. ramek zamrożonych. Z jednej strony zależy nam na uzyskaniu jak najwięcej cennych informacji, zaś w praktyce sami pozbywamy się ich przez wykasowanie ramek.
Myjnie na stacjach benzynowych to już codzienność. Nikogo nie zaskakuje obecność myjni samoobsługowych, a tym bardziej szczotkowych, obok dystrybutorów paliw. Czy duża liczba stacji paliw z myjniami nie oznacza, że rynek jest nasycony? Czy występują przesłanki do budowy myjni przy warsztacie lub SKP? Odpowiedź na te pytania oraz o przybliżenie tematyki inwestowania w myjnię można znaleźć w wywiadzie z Jarosławem Cichoniem, prezesem zarządu WSOP.
W nr. 3’14 Serwisu Motoryzacyjnego opisano kilka z możliwych usterek układu regeneracji filtra cząstek stałych. Teraz przyjrzymy się niektórym usterkom spowodowanym złym doborem części mechanicznych, warunkom technicznym dla niektórych marek, jak również niebezpieczeństwom, jakie mogą pojawić się w trakcie serwisowej wymuszonej regeneracji filtra cząstek stałych. Na przykład problemy z funkcjonowaniem układu filtra cząstek stałych mogą pojawić się po wymianie wałka rozrządu w przypadku zużycia powierzchni krzywek. Po wymianie wałka na nowy, ale niewłaściwy konstrukcyjnie, problem dziwnej pracy silnika ustaje, pojawia się zaś nowa dolegliwość. Jest to szybko zapychający się filtr DPF (300-400 km), który ani w sposób bierny, ani aktywny nie daje się udrożnić. Inne przykłady w artykule.




Aktualności



targi.paliwa










SiteLock