Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W Stanach Zjednoczonych jest już standardem, od 1 lipca 2019 roku będzie obowiązkowy w Europie: sztuczny odgłos jazdy emitowany z głośników w samochodach elektrycznych i hybrydowych. Wszystkie nowe tego typu pojazdy będą musiały być wyposażone w akustyczny system ostrzegania o pojeździe, tak zwany system AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System). Generator dźwięku i wodoodporne głośniki zewnętrzne będą wysyłać dźwięk przy prędkości jazdy do 20 km/h i podczas cofania. Przy wyższych prędkościach hałas od opon jest na tyle duży, że zwraca uwagę bez sztucznego sygnału ostrzegawczego. Wymagania dotyczące AVAS są dość szerokie. Ważne jest, aby piesi i rowerzyści mogli rozpoznać poruszający się samochód napędzany elektrycznie na wczesnym etapie. "Odgłos musi wywoływać asocjację z "hałasem pojazdu", więc nie może brzmieć jak kosiarka czy ekspres do kawy" - mówi profesor Hugo Fastl z Katedry Komunikacji Człowiek-Maszyna Politechniki w Monachium. Przy tworzeniu takiego dźwięku jest kilka czynników, które należy uwzględnić. "Najpierw mamy hałas w tle, do którego przypisujemy wysokość tonów" - mówi profesor Fastl. "Bardzo niskie częstotliwości są trudne do emisji, więc głośniki w samochodzie muszą być bardzo duże." Jeśli częstotliwości są zbyt wysokie, to starsi ludzie mogą ich nie usłyszeć. Po wysokości tonów będzie można rozpoznać, jak szybko porusza się samochód. Jeśli samochód przyspiesza, ton staje się wyższy: jeśli hamuje, system obniży ton. Inni użytkownicy drogi mogą w ten sposób wyciągać wnioski dotyczące zachowania kierowcy, nawet jeśli nie widzą samochodu. Ważna jest także barwa. Dźwięki powinny być pełne i soczyste. Ponadto pojazdy różnych marek muszą się od siebie różnić. Samochody będą brzmieć inaczej w zależności od marki, tak jak obecnie. Kiedy dźwięk jest szczególnie surowy, wskazuje na bardziej sportowe auto.

System AVAS został zaprojektowany w celu zapobiegania wypadkom z udziałem osób z upośledzeniem fizycznym. Na przykład osoby niewidome oraz ich psy - przewodnicy powinny być w stanie rozpoznać zbliżający się pojazd elektryczny.

Jednak nie wszyscy są entuzjastycznie nastawieni do systemu AVAS. Niemiecka Agencja Ochrony Środowiska (UBA) odrzuca rozwiązanie z akustycznym sygnałem ciągłym. w przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych w Europie nie ma danych, które wskazywałyby na większe ryzyko wypadków z udziałem samochodów elektrycznych. Istnieją jednak badania, które wykazują, że nowoczesne samochody spalinowe są przy niskich prędkościach równie bardzo ciche. w czasie testów badani mieli problemy z usłyszeniem silników spalinowych, przypisując ich hałas samochodom elektrycznym. Według naukowców dodatkowy dźwięk wymagany wyłącznie przy samochodach elektrycznych nie jest zatem rozsądnym rozwiązaniem. Proponują, aby pojazdy były wyposażane w funkcję rozpoznawania pieszego. Wówczas dźwięk rozlegnie się tylko wtedy, gdy pojazd wykryje pieszego.

Pojazd wyposażony w system AVAS musi spełniać następujące kryteria zgodnie z dyrektywami UE (rozporządzenie nr 540/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r.):

  • Metoda wytwarzania dźwięku:

System AVAS automatycznie wytwarza dźwięk przy minimalnym zakresie prędkości pojazdu, od uruchomienia do około 20 km/h, oraz podczas cofania. Jeżeli pojazd jest wyposażony w silnik spalinowy, który jest uruchomiony przy prędkości z zakresu określonego powyżej, system AVAS nie może wytwarzać dźwięku (dotyczy to hybryd). w przypadku pojazdów wyposażonych w dźwiękowy sygnalizator cofania system AVAS nie musi wytwarzać dźwięku podczas cofania.

  • Wyłącznik:

System AVAS jest wyposażony w wyłącznik, do którego kierowca pojazdu ma łatwy dostęp, aby możliwe było włączanie i wyłączanie. Przy ponownym uruchamianiu pojazdu system AVAS domyślnie wraca do stanu włączenia.

  • Tłumienie:

Poziom hałasu AVAS może zostać zmniejszany przez kierowcę podczas jazdy. z tego względu musi być możliwa regulacja głośności.

  • Rodzaj i poziom dźwięku:

- Dźwięk wytwarzany przez system AVAS powinien być dźwiękiem ciągłym, stanowiącym informację dla pieszych i innych użytkowników drogi o tym, że w pobliżu działa pojazd.

- Dźwięk powinien charakteryzować stan pojazdu podczas jazdy i powinien brzmieć podobnie do dźwięku pojazdu tej samej kategorii, wyposażonego w silnik spalinowy.

- Poziom dźwięku wytwarzany przez system AVAS nie może przekraczać przybliżonego poziomu dźwięku pojazdu kategorii M1 wyposażonego w silnik spalinowy.

TUTAJ można posłuchać przykładu dźwięku, jaki będą niedługo emitować samochody elektryczne i hybrydowe.

(oprac. redakcja „Serwisu Motoryzacyjnego”)





Aktualności











SiteLock