Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy ze względu na epidemię koronawirusa terminy badań technicznych zostaną automatycznie wydłużone?

Stacje kontroli pojazdów najczęściej wykonują na potrzeby ubezpieczycieli dodatkowe badania techniczne pojazdów, kiedy auto uczestniczyło w wypadku lub kolizji drogowej i trzeba potwierdzić, że po naprawie jest bezpieczne i sprawne technicznie. Diagnosta nie ma bezpośredniego kontaktu z ubezpieczycielem i nie uczestniczy w procesie naprawy pojazdu. Zazwyczaj ubezpieczyciele nie zwracają się z żadnymi wnioskami do stacji kontroli pojazdów.

Od tej reguły mogą się jednak zdarzyć wyjątki. Jak powinien postępować właściciel SKP, gdy likwidator szkody wystąpił do niego z wnioskiem o udostępnienie danych osobowych właściciela samochodu w ramach prowadzonego postępowania likwidacyjnego? Odpowiedź w artykule.

W celu stworzenia ochrony elektroniki pojazdów przed włamaniem z zewnątrz, zgodnie z rozporządzeniem UE 858/2018, od września 2020 r. wszyscy producenci OEM zostali zobowiązani do zabezpieczenia dostępu diagnostycznego w nowych pojazdach. Jako jedni z pierwszych zareagowali producenci grupy FCA, którzy już w 2017 r. wprowadzili w nowych modelach Fiata, Alfa Romeo, Jeepa kontrolę dostępu za pomocą specjalnej bramki SGW (Secure Gate Way). Nowy system zabezpieczenia elektroniki swoich pojazdów nazwany Seed & Key przedstawił obecnie Mercedes, wprowadzając go w nowych modelach A180d, C300de oraz wszystkich innych, począwszy od produkowanych w czwartym kwartale 2019 r. Na czym polega działanie systemu Seed & Key i jakie ograniczenia wprowadza dla niezależnych warsztatów samochodowych? O tym w artykule - polecamy.

Jedna nieprzemyślana decyzja władz tego kraju spowodowała, że zupełnie załamał się lokalny rynek okresowych badań technicznych. Krajem tym nie jest na szczęście Polska. Załamanie nastąpiło w Rosji, gdzie popełniono kardynalne błędy w reagowaniu na pandemię. Między innymi pospiesznie uchwalono przez parlament prawo, które zezwoliło właścicielom samochodów na otrzymywanie do końca września obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego bez aktualnego badania technicznego. W efekcie z dnia na dzień 5000 stacji pozostawiono bez klientów i na skraju bankructwa, a ponad 30 000 diagnostów zostało bez wynagrodzeń. Sytuację pogorszył jeszcze brak jakichkolwiek tarcz antykryzysowych dla małych i średnich przedsiębiorstw oraz rosyjskie Ministerstwo Gospodarki, które od kwietnia wydłużyło okresy badań – nowe samochody osobowe są teraz badane po czterech latach, w wieku od czterech do dziesięciu lat – co dwa lata, a w wieku powyżej dziesięciu lat – co roku. Łączne straty branży szacuje się na 1,4-1,68 mld rubli (ok. 90 mln zł) co miesiąc. W Polsce, na początku pandemii, również były pomysły zawieszenia badań technicznych na pół roku, czy też – wprowadzonego już przez niektóre państwa UE – wydłużenia terminów badań o 3 miesiące. Dzięki staraniom m.in. poprzedniego prezesa Zarządu PISKP, dr. inż. Leszka Turka, oraz członków Rady udało się przekonać Ministerstwo Infrastruktury do nieingerowania w działalność SKP, co uchroniło nasz rynek przed poważnymi problemami. Piszę „poprzedniego”, ponieważ w czerwcu został wybrany nowy skład władz Izby, o czym szerzej informujemy obok i na stronie piskp.pl. Jako redakcja życzymy nowej Radzie Izby oraz nowemu prezesowi Marcinowi Barankiewiczowi udanej kontynuacji dotychczasowych osiągnięć oraz wielu sukcesów w pracy na rzecz środowiska stacji kontroli pojazdów w Polsce.

Zapraszam do lektury wakacyjnego numeru

Krzysztof Trzeciak

Każdy silnik, zwłaszcza o dużej liczbie cylindrów, ma taką cechę, że są cylindry, w których w określonych warunkach może wystąpić „wypadanie zapłonów”, podczas gdy w innych cylindrach ono nie wystąpi. Tę cechę silnika określam jako skłonność konstrukcyjną silnika do wypadania zapłonów. Jak przebiega napełnianie cylindrów mieszanką i kiedy dochodzi do zaników spalania? Jak interpretować kod usterki „wypadanie zapłonów”? Odpowiedzi w artykule.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock