Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl

Developed in conjunction with Ext-Joom.com



Immobilizer w teorii jest sprzymierzeńcem każdego kierowcy, a wrogiem każdego potencjalnego złodzieja samochodów – jego zadaniem jest zabezpieczenie auta przed kradzieżą. Krótko mówiąc, immobilizer jest elektroniczną blokadą zapłonu silnika mającą na celu uniemożliwienie uruchomienia pojazdu przez osobę nieuprawnioną. W praktyce jednak potrafi on przysporzyć kierowcy całkiem sporych kłopotów. Jakie mogą to być problemy i jak radzić sobie w przypadku awarii immobilizera? Odpowiedź w artykule.

Nowoczesne układy sterujące pracą silników spalinowych z roku na rok stają się bardziej skomplikowane. Wynika to przede wszystkim z kierunku rozwoju, który zakłada ograniczenie emisji spalin oraz redukcję zużycia paliwa. Jedną z dróg jest zmniejszenie liczby i pojemności skokowej silników przy zachowaniu ich osiągów. Co więcej, tak skonstruowane silniki współpracują z nie mniej zaawansowanymi skrzynkami biegów, które w większości są przekładniami zautomatyzowanymi. Współpraca między tymi podzespołami musi przebiegać niezwykle płynie i precyzyjnie, co jest zasługą wymiany danych pomiędzy sterownikiem silnika i sterownikiem skrzynki automatycznej, opartej na monitoringu dokonywanym przez dziesiątki czujników. Zatem, aby naprawa czy diagnostyka współczesnych układów elektronicznych w pojazdach była w pełni skuteczna, musi być ona oparta na trzech podstawowych filarach: solidnej wiedzy z zakresu elektroniki i elektrotechniki samochodowej, znajomości naprawianego układu na podstawie aktualnych i autoryzowanych informacji oraz umiejętności obsługi różnych przyrządów diagnostycznych. Wszystkie wymienione czynniki stawiają przed warsztatem wiele określonych zadań, czyniąc obsługę serwisową coraz bardziej wymagającą i pracochłonną. W tym i kolejnych częściach cyklu zostaną przedstawione elementy procesu diagnozowania systemów elektronicznych, poparte przykładami z praktyki warsztatowej.

W procedurze badań technicznych występuje wiele elementów, które bardzo często powtarzają się. Inaczej sytuacja wygląda przy badaniu dodatkowym po tzw. „zmianach konstrukcyjnych”, gdzie ocena warunków technicznych jest uzależniona od zakresu dokonanych zmian przez podmiot do tego uprawniony. Do biura PISKP wpływa bardzo dużo zapytań dotyczących dopuszczalności dokonanych zmian. Jak można się domyślać, każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, na podstawie oględzin pojazdu, dokumentów oraz analizy prawno-technicznej przepisów w zakresie dokonanej zmiany. W artykule omówiono przypadek wymiany silnika pojazdu na jednostkę o odmiennych parametrach (np. różniącą się mocą, pojemnością, rodzajem spalania) oraz zmianę modelu samochodu. Mamy wówczas do czynienia ze zmianami konstrukcyjnymi, które wymagają od właściciela pojazdu zalegalizowania ich w organie rejestrującym. Aby został wydany nowy dowód rejestracyjny ze zmienionymi danymi technicznymi pojazdu, trzeba przedstawić odpowiednie dokumenty z SKP potwierdzające poprawność dokonanej przebudowy. W artykule omówiono całą procedurę takiego badania.

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy taksówka zawsze musi mieć taksometr?

Od 1 stycznia 2020 r. obowiązują już w całości zmiany w prawie, które prowadzą do likwidacji procederu cofania liczników przebiegu pojazdu, czyli drogomierzy, zwłaszcza w pojazdach sprowadzanych z zagranicy. Opublikowane w grudniu 2019 r. rozporządzenia wy­konawcze realizują zapisy ustawowe. Są one bar­dzo ważne dla stacji kontroli pojazdów oraz diagnostów, ponieważ pojawiła się nowa czynność w SKP związana z odczytem wskazania drogomierza. Jakie czynności ma wykonać diagnosta? Jak powinno wyglądać Oświadczenie właściciela pojazdu? Gdzie przechowywać oświadczenie? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.

Podkategorie





Aktualności



profiauto






SiteLock