Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Przeglądając charakterystyki samochodów elektrycznych można zauważyć, że większość z nich ma napęd na tylne koła (RWD) lub na wszystkie koła (AWD). Tylko kilka modeli, takich jak Nissan Leaf, Chevrolet Bolt i Volkswagen e-Golf, ma napęd na przednie koła. Dlaczego tak jest? Odpowiedź w artykule.

Turbosprężarka, kiedyś montowana niemal wyłącznie w pojazdach sportowych, jest dziś standardowym elementem wyposażenia zwykłych, masowo produkowanych samochodów. Aby jak najlepiej wykorzystać jej możliwości, stosuje się różne sposoby regulacji jej pracy. Jeden z nich to upust spalin, realizowany za pomocą zaworu wastegate. Element roboczy zaworu ma postać przepustnicy (zaworu motylkowego). Zwykle znajduje się we wspólnej z turbiną obudowie. Wcześniej stosowano zawory talerzykowe (grzybkowe) zabudowywane oddzielnie. W nowoczesnych konstrukcjach silników, w których turbosprężarka jest zintegrowana z kolektorem wylotowym, zawór obejściowy także stanowi jego część. Jak działa zawór wastegate i jakie jego rodzaje spotyka się w samochodach – można dowiedzieć się z artykułu.

Dyrektywa 2014/45/UE określająca m.in. ramy badań technicznych pojazdów funkcjonuje już od 11 lat. W tym czasie wiele jej zapisów zostało zaimplementowanych do naszego krajowego prawa za pomocą rozporządzeń wykonawczych. Od wielu lat trwają prace także nad zmianą ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, które ma domknąć ten proces. Władza ustawodawcza jednak dwukrotnie wypowiedziała się odmownie na temat inicjatywy rządu w tym zakresie. Obecnie trwają prace nad kolejną wersją ustawy, a w Parlamencie Europejskim – na temat zmiany przedmiotowej dyrektywy. W artykule przedstawiono zmiany, jakie planuje się wprowadzić do badań technicznych.

Masa własna pojazdów jest jednym z kilkunastu parametrów, które należy ustalić podczas wykonywania badania okresowego po raz pierwszy przed pierwszą rejestracją. Parametr ten jest tak naprawdę mało istotny z punktu widzenia wykonywania kontroli technicznej w SKP, może za wyjątkiem sprawdzania skuteczności amortyzatorów w samochodach osobowych. Problemem jest określenie masy własnej samochodu osobowego w sytuacji, gdy przepisy krajowe są nie do końca zgodne z unijnymi. Unijne zaś, w zależności od rodzaju pojazdu, różnie definiują ten parametr. W artykule podano definicję masy własnej zawartą w ustawie „Prawo o ruchu drogowym” oraz rodzaje dokumentów wydanych na szczeblu europejskim, gdzie należy szukać odniesień do masy własnej pojazdu.

Dzięki certyfikatowi SERMI podmioty uzyskają dostęp do informacji związanych z bezpieczeństwem w zakresie napraw i konserwacji pojazdów. Wszystkie warsztaty, osoby zajmujące się naprawami aut, niezależni operatorzy i zdalni dostawcy usług wykonujący naprawy i konserwację pojazdów muszą uzyskać certyfikat SERMI, aby mieć dostęp do konkretnych informacji producenta oryginalnego wyposażenia. Czy takie stwierdzenia zamieszczane na wielu portalach motoryzacyjnych i nie-motoryzacyjnych są poprawne? Niestety nie i certyfikat SERMI nie jest obowiązkowy dla wszystkich warsztatów! Dla kogo jest więc certyfikat SERMI? O tym można dowiedzieć się w artykule.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock