Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Nietypowe awarie powodujące nagłe wyłączenie silnika są szczególnym wyzwaniem nawet dla doświadczonych mechaników. W opisywanej w artykule usterce, jaka wystąpiła w Audi A4, kluczowym czynnikiem, który zdecydował o prawidłowym zlokalizowaniu źródła problemu, było właściwe zinterpretowanie kodu usterki oraz zastosowanie odpowiedniego narzędzia diagnostycznego. Opisany przypadek może dotyczyć również innych modeli z silnikiem 2.0 TDI i elektromagnetycznym czujnikiem położenia wału korbowego.

W 1’25 SM zostały przedstawione zagadnienie wykonywania badań technicznych pojazdów hipotetycznie spełniających warunki techniczne, ale bez homologacji unijnej. Tym razem tematem artykułu są pojazdy posiadające homologację unijną, ale zawierające w sobie nietypowe rozwiązania konstrukcyjne. Takie rozwiązania można spotkać w pojazdach specjalnych, resortowych, przeznaczonych do użytkowania na lotniskach, ale też i zwykłych, używanych na drogach publicznych. Dobrym przykładem są przyczepy lub naczepy.

Ogólne zasady prowadzenia postępowań wobec obywateli są określone w funkcjonującym od 1960 r. „Kodeksie postępowania administracyjnego”. Od wielu lat słychać głosy, że przepisy te, pomimo wielokrotnej nowelizacji, nie przystają do współczesnych realiów. Obecnie strona rządowa zgłosiła projekt gruntownej ich nowelizacji, aby unowocześnić zasady działania administracji. W artykule autor przybliża najistotniejsze propozycje zmian w tym zakresie, m.in. wprowadzenie administracyjnych kar pieniężnych, czy tzw. milczącej zgody urzędów. 

 

Ogólne warunki dotyczące wykonywania działalności gospodarczej, w tym także kontroli przedsiębiorcy, zostały określone w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Ustawa ta obowiązuje od 21 sierpnia 2004 r. Po ponad dziesięcioletnim okresie stosowania tej ustawy Ministerstwo Gospodarki uznało, że konieczne są zmiany, które ułatwią przedsiębiorcom prowadzenie i wykonywanie działalności gospodarczej. W artykule omówiono główne zmiany, jakie wnosi projekt założeń do ustawy „Prawo działalności gospodarczej”.   

Od wielu lat nie było żadnych modyfikacji w katalogu dodatkowych badań technicznych pojazdów. 7 listopada wchodzą w życie zmiany do ustawy „Prawo o ruchu drogowym” wprowadzone przez ustawę z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz ustawy o transporcie drogowym. Nowa ustawa wdraża do polskiego prawa dyrektywę 2014/47/UE. Przedmiot regulacji dotyczy przede wszystkim kontroli drogowych pojazdów kategorii M2, M3, N2, N3, przyczep O3 i O4, a także ciągnika kołowego kategorii T5, użytkowanych na drodze publicznej do wykonywania zarobkowego przewozu rzeczy. Organy kontroli ruchu drogowego będą weryfikowały stan techniczny pojazdów zarejestrowanych na terytorium RP, jak również za granicą. Przy okazji wprowadzanych zmian prawnych, pojawi się nowy rodzaj dodatkowego badania technicznego, który został omówiony w artykule.





Aktualności













SiteLock