Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

 

Wspomaganie kierownicy typu hydraulicznego lub elektrycznego stało się standardowym wyposażeniem niemal każdego samochodu osobowego. Niestety czasem przysparza ono problemów. W artykule autor przedstawia sposób wymiany nieszczelnej pompy układu wspomagania typu hydraulicznego oraz przekładni kierowniczej z uszkodzonym uszczelniaczem. W materiale zawarto wiele cennych wskazówek praktycznych.

 

Przyjęło się, że urządzeniem koniecznym do oceny sprawności katalizatora jest wieloskładnikowy analizator spalin używany przez serwisy samochodowe i SKP. Metoda ta ma jednak wady. Jednak w samochodach wyposażonych w system OBD II/EOBD istnieje możliwość określenia sprawności trójfunkcyjnego katalizatora na „życzenie”, a więc wówczas, gdy diagnosta tej oceny potrzebuje. Jak to wykonać, mając do dyspozycji standardowy czytnik OBD z możliwie aktualnym oprogramowaniem – to temat artykułu Stefana Myszkowskiego. Opisana metoda jest wykorzystywana przez systemy OBD II/EOBD do oceny stopnia zużycia katalizatorów lub wykrywania ich uszkodzeń. W drugiej części artykułu zostaną przedstawione sposoby oceny pojemności tlenowej katalizatora przez porównanie sygnałów czujników tlenu zamontowanych przed i za katalizatorem.

Co oznacza pojęcie „oczywistej omyłki” podawane w przepisach prawa krajowego i orzecznictwie?  Jak wygląda procedura prostowania omyłki w wystawionym zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu i we wpisie w dowodzie rejestracyjnym? Dość często zdarza się, że o fakcie jej popełnienia diagnosta dowiaduje się dopiero po wszczęciu wobec niego postępowania w sprawie cofnięcia mu uprawnień zawodowych. W artykule omówiono kwestię prostowania oczywistych pomyłek.

 

W tym odcinku przyszedł czas na poznanie metod, z wykorzystaniem których system diagnostyki pokładowej standardu OBD II/EOBD zespołu napędowego ocenia zużycie, lub odwrotnie – sprawność trójfunkcyjnych katalizatorów. W artykule opisano metody wykorzystywane przez producentów samochodów, pozostawiając na boku opatentowane, ale niewykorzystywane i często nieopisane w literaturze. 

 

 

Podstawowymi miernikami do napraw elektrycznych, informatycznych, elektronicznych, mechatronicznych są: próbnik lampowy, diodowy, multimetr i oscyloskop. Pierwszy służy do sprawdzania zasilania i funkcjonowania elementów elektrycznych. Drugi  poza pomiarami napięcia jest często wykorzystywany do badania ciągłości przewodów. Przystępując do badań multimetrem trzeba już o wiele więcej wiedzieć, umieć ocenić pomiary napięcia, np. w przypadku sygnałów zmiennych. Poza tym trzeba nauczyć się wykorzystywać proste prawo Ohma. W jaki sposób? Autor ilustruje to na przykładzie diagnozowania zaniku mocy silnika ZS.

 





Aktualności













SiteLock