Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Numer 4/2011

Proceder „odmładzania pojazdów" przez zaniżanie wskazania ich przebiegu jest już nagminny. Na naszym rynku istnieje bardzo wiele warsztatów, które oferują takie usługi osobom sprzedającym samochody. Politycy - przed wyborami - zauważyli ten problem, a objawem ich aktywności jest chociażby interpelacja posła Krzysztofa Brejzy nr 19748 z 15 grudnia 2010 r. „w sprawie karania za nieuczciwe praktyki handlowe polegające na zmianie wskazań liczników używanych samochodów". Odpowiedź ministra sprawiedliwości i płynące z niej wnioski są na tyle ciekawe, że autor postanowił ją omówić szerzej.

 

W ostatnim czasie ustawodawca wprowadził zmiany w warunkach technicznych pojazdów. Dnia 4 marca w Dzienniku Ustaw nr 47 pod pozycją 242 zostało opublikowane rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 21 lutego, zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Zmiany zaczną obowiązywać po 30 dniach od dnia ogłoszenia, czyli 4 kwietnia tego roku. Powyższe rozporządzenie wprowadza zmiany przytoczone w artykule.

 

Naprawiając samochody często spotykamy się z seriami podobnych przypadków. Jak przez kilka miesięcy wymienialiśmy przepływomierze, to potem przez pół roku nie mieliśmy takiego przypadku. Na pewno są takie zjawiska, tajemnicze prawa serii. Są też przypadki odwrotne, czyli kolejka odesłanych (nie naprawionych przez nas) samochodów. Dopiero po pewnym czasie (po wielu miesiącach) okazuje się, że nie musieliśmy samochodu odsyłać, bowiem mogliśmy wykonać te naprawy sami, w swoich warsztatach. Pewna wiedza staje się popularna, niemałą rolę odgrywa tutaj Internet. Zresztą tajemnica, na której inne warsztaty już zarobiły duże pieniądze, jest często odkrywana przez niefachowców, zwykłych użytkowników. Każdy z nas chciałby znać przyczynę niesprawności samochodu i umieć szybko i tanio naprawić, dużo zarobić. Z praktyki wynikają pewne wnioski, dlaczego popełniamy - nazwijmy to - błędy. A są nimi ....

 

Z problemem określenia rodzaju nadwozia pojazdu spotykamy się w kilku przypadkach podczas wykonywania badań technicznych pojazdów. W większości są to przypadki związane z importem pojazdów oraz zmianami konstrukcyjnymi. Inny przypadek dotyczy pojazdów, od których przysługują ulgi finansowe z tytułu użytkowania do celów firmowych. O ile w dwóch pierwszych przypadkach nie ma większych problemów, to w przypadku pojazdów tzw. VAT temat związany z określeniem rodzaju nadwozia wraca jak bumerang za każdym razem, gdy mamy zmianę przepisów podatkowych. Jednym z powodów napisania tego artykułu jest właśnie ten przypadek. Więcej w numerze.

 

Pneumatyczny układ sterowania hamulcami wytwarza i przechowuje sprężone powietrze oraz przesyła je do siłowników hamulcowych. Ciśnienie, jakie do nich dociera, reguluje kierowca przez nacisk na pedał hamulca. I tyle. Aby osiągnąć ów prosty efekt, potrzebna jest dość skomplikowana instalacja, która troszczy się, aby układ hamulcowy był nie tylko skuteczny, ale również odporny na uszkodzenia i działanie czasu. Z jakich elementów jest zbudowany nowoczesny, dwuprzewodowy, dwuobwodowy pneumatyczny układ hamulcowy? O tym w artykule.

 





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock