Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Numer 10/2013

Postępująca miniaturyzacja układów elektronicznych, jaką możemy zaobserwować w sterownikach samochodów osobowych, niesie ze sobą wzrost określonych zagrożeń. Wraz z tą miniaturyzacją maleje odporność wielu podzespołów elektronicznych (np. układów scalonych, układów CMOS) na niekontrolowane wyładowania elektrostatyczne w położeniu spoczynkowym. Jednym z takich zagrożeń jest zjawisko wyładowania elektrostatycznego, nazwane skrótem ESD (Electrostatic Discharge). Na czym polega to zjawisko i jak się przednim ustrzec? Odpowiedź w artykule.

Wstęp - Krzysztof Trzeciak

Informacje z branży

  • Trzynaste targi IC
  • Targi MeCaTech 2013

Elektrodiagnostyka pojazdowa

Badania techniczne

Mechanika pojazdowa

  • Wpływ układu wylotowego na zużycie paliwa – Rafał Dmowski
  • Uszczelniacze w mechanice – Wiesław Wielgołaski

Technika samochodowa

  • Nowa magistrala CAN FD – Bernhard Bihr

Lakiernictwo i blacharstwo

  • Naprawa pojazdów zabytkowych – lakierowanie i zabezpieczanie antykorozyjne – Wiesław Wielgołaski

Rynek

  • Przegląd olejowy
  • Kobieta klientem serwisu – liczy się zaufanie – Jacek Dobkowski 

Wyposażenie warsztatowe

W serwisie

  • Toyota Corolla Verso D4D(2005-2009) 

 

Do napisania artykułu skłoniła autora informacja o wypadku drogowym, w którym brały udział: samochód, przewożący w sumie kilkanaście osób oraz ciągnik siodłowy z wózkiem do przewozu drewna. W wypadku zginęło kilka osób, a kilkanaście zostało rannych. W związku z tym, że prokuratura skierowała odpowiednie pismo do wojewody śląskiego, a ten – do wszystkich powiatów w województwie – siłą rzeczy korespondencja trafiła chyba do wszystkich stacji kontroli pojazdów w województwie śląskim i poza nim. Podstawowym problemem, na który prokuratura zwróciła uwagę było to, że pojazd typu wózek do przewozu drewna jest nieprawidłowo klasyfikowany podczas rejestracji, czyli jako przyczepa. Tym zagadnieniem poświęcony jest artykuł.

W nr. 9’13 Serwisu Motoryzacyjnego przedstawiono zasady składania pozwów w elektronicznym postępowaniu upominawczym (EPU), a także kwestie związane z tzw. ulgą za złe długi. W tym artykule opisano sytuację, gdy znajdujemy się po drugiej stronie, tzn. zamiast powodem jesteśmy pozwanym. Co możemy w takim przypadku zrobić, aby obronić swoje interesy? Odpowiedź w artykule.

Każda praca niesie ze sobą jakieś zagrożenia. W przypadku pracy  diagnosty SKP jest to podwójne ryzyko  zawodowe, z jednej strony związane z pracą na stanowisku i możliwym  wypadkiem, z drugiej strony – odpowiedzialnością za swoje decyzje.  Nawet drobne niedbalstwo może  skończyć się tragedią. Dopuszczone,  ale niesprawne auto zamiast zahamować na drodze, wyląduje w polu  albo na drzewie. Nieprawidłowa klasyfikacja pojazdu podczas badania  może również rodzić skutki prawne  (więcej w artykule na str. 24). Do tego  dochodzi odpowiedzialność diagnosty  za uszkodzenia w pojazdach powstałe w trakcie badania. Na przykład  kontrola spalin diesla jest obarczona  ryzykiem. Czy każdy starszy diesel  jest w stanie wytrzymać wysokie obroty? Nierzadkie są również przypadki  uszkodzenia opon na rolkach. Pracy nie ułatwiają przepisy, które  nie starają się rozwiązywać problemów diagnostów. Ale tutaj pojawiają  się pierwsze jaskółki. W najbliższym  czasie wejdzie w życie obowiązek  wydawania certyfi  katu zdatności do  ruchu drogowego podczas przeprowadzania badania pojazdu, który ma  ułatwić pracę diagnostom (po więcej  informacji odsyłam na str. 26). Czy w sytuacji tak wielu potencjalnych zagrożeń czyhających na  diagnostę nie byłby słuszny pomysł,  aby kandydaci do pracy w SKP podpisywali oświadczenie, że zapoznali się  z ryzykiem zawodowym na tym stanowisku? Pomogłoby to w budowaniu  ich świadomości w kwestiach związanych z odpowiedzialnością za pracę.





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock