Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Prawidłowe działanie filtrów samochodowych jest niezbędne do utrzymania sprawnej pracy innych części auta. Filtry szybko się zużywają, dlatego nie warto zwlekać z ich wymianą. Poniżej przedstawiamy szereg argumentów jakich można użyć aby przekonać klienta do ich wymiany.

Filtry kabinowe – nie tylko komfort, ale i zdrowie pasażerów

Filtry kabinowe, nazywane również przeciwpyłowymi, odpowiedzialne są za ochronę przed zanieczyszczeniami dostającymi się z zewnątrz do środka auta. Oprócz standardowych filtrów dostępne na rynku są także te do działań specjalnych: z aktywnym węglem oraz antywirusowe. Te pierwsze w odróżnieniu do filtrów standardowych posiadają dodatkową warstwę odpowiedzialną za redukcję szkodliwych gazów, takich jako ozon, związki siarki i azotu. Z kolei antywirusowe chronią dodatkowo pasażerów przed szkodliwymi drobnoustrojami w postaci pleśni, bakterii i wirusów.

- Nieregularna zmiana filtrów kabinowych powoduje wiele niebezpiecznych skutków, np. mogą się one zatkać i doprowadzić do intensywniejszego parowania szyb w samochodzie. W konsekwencji, kierowca straci pełną widoczność podczas jazdy, co może skutkować zagrożeniem na drodze. Należy również pamiętać o tym, że wyeksploatowane filtry obniżają skuteczność działania klimatyzacji. Dlatego tak ważne jest, by były wykonane z materiałów wysokiej jakości. Należy je zmieniać minimum co 15 tysięcy przejechanych kilometrów bądź raz w roku – mówi Ewelina Kroll, współwłaścicielka warsztatu Q Service Castrol Kroll w Kurzętniku.  

Filtr oleju gwarantuje sprawną pracę jednostki napędowej

Aby zagwarantować odpowiednią pracę silnika, warto zadbać o regularną wymianę filtra, który jest odpowiedzialny za oczyszczanie oleju z odpadów metalicznych powstających na skutek tarć występujących podczas pracy jednostki napędowej. Kiedy ten element jest nieszczelny, nie spełnia swojej podstawowej funkcji, czyli ochrony oleju smarującego ruchome elementy napędowe pojazdu. Co więcej, jego zużycie może doprowadzić do daleko idących w skutkach konsekwencji. Wyeksploatowany filtr przyczynia się też do spadku mocy silnika, a w skrajnych przypadkach do jego całkowitej awarii, powodując przy tym wzrost zużycia paliwa, co naraża kierowców na wysokie koszty naprawy. Aby utrzymać prawidłowe działanie filtrów, powinno się je wymieniać wraz z olejem, nie rzadziej niż po 10-15 tysiącach kilometrów. Wyjątkiem są samochody sportowe, w których powinno się go wymieniać częściej, nawet co 5-8 tysięcy kilometrów.

Filtr paliwowy dbający o sprawność układu zasilania

Filtr paliwa zapewnia prawidłową pracę jednostek napędowych i usuwa z cieczy m.in. kurz, rdzę czy opiłki metalu.  Nieoczyszczone paliwo wpływa na szybsze zużycie wtryskiwaczy oraz pompy wysokiego ciśnienia w silniku z wtryskiem bezpośrednim, może doprowadzić do ich awarii i wygenerować bardzo wysokie koszty naprawy. Zapchany filtr paliwa wiąże się z konkretnymi symptomami, takimi jak problemy z uruchomieniem silnika, utratą momentu obrotowego czy zwiększonym zużyciem paliwa.

- Kierowcy często bagatelizują wymianę filtra paliwa i robią to zbyt późno. W konsekwencji tych zaniedbań może dojść m.in. do uszkodzenia wtryskiwaczy, problemami z rozruchem, a nawet awarii silnika. Ponadto, w nieoczyszczonym paliwie może znaleźć się woda, a jej nadmiar spowoduje korozję silnika. Szczególnie w przypadku samochodów z silnikiem Diesla wymianę filtra paliwa powinno się przeprowadzać przed każdą zimą właśnie z powodu wody, której w tym okresie odkłada się w filtrze najwięcej. Przy niskich temperaturach woda ta zamarza i może całkowicie zablokować przepływ paliwa – tłumaczy Mirosława Łatka, współwłaścicielka serwisu Zakład Elektromechaniki Pojazdowej Pomoc Drogowa Wiesław Łatka w Unisławiu, należącym do sieci Q Service Castrol.

Płuca silnika - filtr powietrza

Dobry jakościowo filtr jest w stanie odseparować nawet 99% zanieczyszczeń trafiających do silnika. Zatkany filtr nie jest w stanie dostarczyć do silnika powietrza, co zakłóca proces spalania. Do najczęstszych objawów zapchanego filtra powietrza należą spadek mocy, wyższe spalanie oraz nierówna praca silnika. Bagatelizowanie tych oznak może doprowadzić do całkowitej awarii jednostki napędowej i uszkodzenia powierzchni jego cylindrów, tłoków, bądź pierścieni tłokowych.

- Optymalny interwał pozwalający na utrzymanie filtra w dobrym stanie to 10-15 tysięcy przejechanych kilometrów. Taka praktyka zapewni wydłużenie pracy silnika i ochroni kierowców przed potencjalnymi kosztami napraw wygenerowanymi przez jego nieprawidłowe funkcjonowanie. Warto dbać o regularną wymianę tego elementu dla dobra auta i własnego portfela – podkreśla Cezary Żukowski, kierownik serwisu Auto Service Żukowski - Q Service Castrol z Koszalina.





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock