Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Automatyczna skrzynka biegów (ASB) to bardzo skomplikowany zespół samochodu. Podstawową czynnością obsługową, która ma bezpośredni wpływ na bezawaryjną pracę przekładni, jest właściwy dobór oleju ATF oraz terminowa i fachowa jego wymiana. Prosta, jak by się wydawało, operacja sprawdzania stanu i wymiany oleju może jednak sprawić problem. Wymiana oleju w automatach jest znacznie trudniejsza niż w „manualach”. W artykule zamieszczono kilka wskazówek, które pozwolą uniknąć błędów w serwisowaniu automatycznych skrzynek biegów. Opisano również popularną w Niemczech i Austrii metodę wymiany oleju w ASB z płukaniem, opracowaną przez niemieckiego mechanika Tima Eckarta.

We współczesnych automatycznych skrzynkach biegów z przekładnią hydrokinetyczną montuje się dodatkowe cierne sprzęgło blokujące, zwane także mostkującym. Sprzęgło blokujące łączy wirnik pompy z wirnikiem turbiny. Stosuje się je w celu eliminacji naturalnego poślizgu przekładni hydrokinetycznej, niezbędnego do ruszania pojazdu z miejsca lub do zwiększania przenoszonego na koła momentu obrotowego i podnoszącego komfort podróżowania. Jak jest zbudowane i jak działa sprzęgło blokujące? Wyjaśnienie w artykule.

Przepisy dotyczące diagnostów nie zawierają obecnie uregulowań dotyczących ich doszkalania w trakcie wykonywania zawodu ani prowadzenia ośrodków, które mają kształcić kandydatów do tego zawodu. Wszystko odbywa się na zasadzie ogólnych przepisów dotyczących działalności gospodarczej. System ten działa z powodzeniem przynajmniej od 2004 r., tj. od wejścia w życie nowych przepisów dotyczących tej kwestii. Obecnie w projekcie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” ustawodawca zdecydował się na szczegółowe doprecyzowanie tej kwestii. Kto będzie mógł prowadzić ośrodki szkolenia i pod czyim nadzorem – o tym można przeczytać w artykule.

Ostatnio, częściej niż zwykle, przyjeżdżają do OSKP pojazdy zabytkowe na badanie techniczne co do zgodności z warunkami. Fakt ten może wynikać z projektu zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym” w zakresie definicji pojazdu zabytkowego. Uznanie pojazdu jako zabytkowy nie budzi wątpliwości, jeżeli pojazd został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków. Problematyczne jest natomiast uznanie pojazdu, który został wpisany do inwentarza muzealiów (prywatnego muzeum). Pojawiają się tam bowiem eksponaty, które budzą zdziwienie (np. wycofany z policji radiowóz na żółtych tablicach). Dlaczego tak się dzieje? Jakie dokumenty powinien dostarczyć właściciel pojazdu zabytkowego przekazanego do badania technicznego? Odpowiedzi na pytania można znaleźć w artykule.

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie:

Pojazd nie ma trwale umieszczonej cechy identyfikacyjnej, ale ma tabliczkę znamionową z numerem nadwozia zgodnym z dowodem rejestracyjnym. Jak należy postąpić w takiej sytuacji przy badaniu okresowym przed pierwszą rejestracją na terytorium RP?

Podkategorie





Aktualności













SiteLock