Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Trynidad i Tobago wygląda na idylliczny, tropikalny zakątek. Słynne są tutejsze plaże, a złoża ropy naftowej sprawiają, że jest to jedno z najzamożniejszych państw Ameryki Środkowej. Zajmuje obszar 5128 km2 i ma 1,2 mln mieszkańców. W 2020 r. było tu zarejestrowanych 1,1 mln pojazdów. Znaczyłoby to, że jest ich więcej niż kierowców. Stowarzyszenia Dilerów Samochodowych w Trynidadzie i Tobago sądzi, że w ruchu jest najwyżej 500-600 tys. pojazdów. Można je bowiem rejestrować, ale nie ma możliwości oficjalnego wyrejestrowania. Jeśli znikają z dróg, zalegają w archiwach. W warunkach wysp samochody wolno się starzeją. Przepisy mówią, że pierwszy obowiązkowy przegląd należy odbyć po 5 latach od daty produkcji. Potem prywatne auta osobowe przechodzą go co 2 lata, a taksówki, pojazdy przeznaczone na wynajem oraz ciężarówki, czyli ogólnie biorąc pojazdy użytkowe – corocznie. Z artykułu można się dowiedzieć, jaka jest organizacja i zakres badań technicznych na tej wyspie  i co się dzieje, jak samochód nie przejdzie przeglądu.

W dalszym ciągu obowiązują przepisy określające definicje rodzajów nadwozia. Jest to norma ISO 3833:1977. Odnośniki do tej normy znajdują się w obowiązującej dyrektywie dotyczącej homologacji pojazdów 2018/0858. Zdecydowana większość pojazdów jest homologowana wg jeszcze starszej dyrektywy, której odpowiednikiem w Polsce jest norma z roku 1989.  Jednak producenci pojazdów niewiele przejmują się oficjalną nomenklaturą i tworzą własny świat definicji nadwozi. Do celów marketingowych łączy się cechy dwóch lub trzech rodzajów nadwozi, nawet jeżeli z punktu widzenia ich pierwotnego przeznaczenia wykluczają się nawzajem. W artykule zebrano nazewnictwo, jakie stosują obecnie producenci pojazdów, co właściwie oznacza i jakie są trendy na rynku.

Stan ogumienia i odpowiedni jego dobór odgrywają istotną rolę w bezpieczeństwie ruchu pojazdów. To przez oponę następuje kontakt pojazdu z nawierzchnią drogi oraz przenoszenie sił wzdłużnych i poprzecznych. Zadaniem diagnosty jest ocena ogumienia pod kątem stanu, doboru do pojazdu lub osi oraz sprawdzenie, czy ogumienie spełnia warunki techniczne określone w przepisach. Jakie warunki muszą spełniać opony? Co znaczą oznakowania umieszczone na oponach? W jakie opony pojazd nie może być wyposażony? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w artykule.

Badania techniczne pojazdów obejmują nie tylko takie układy, jak hamulcowy i zawieszenia, oświetlenie czy emisję spalin, ale również sprawdzenie prawidłowości oznakowania tych pojazdów zgodnie z przepisami. Dzięki temu inni użytkownicy drogi wiedzą, z jakim pojazdem mają do czynienia. W artykule przedstawione są przypadki, w których najczęściej dochodzi do nieprawidłowości.

W Sejmie trwają w tym zakresie prace zmierzające do przymuszenia  kierowców do rejestracji zakupionego pojazdu. Nowe zmiany w prawie „przyklejono” do rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości. Projekt zawiera także inne zmiany, które bardziej szczegółowo omówiono w artykule.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock