Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Pojazdy zabytkowe nie podlegają okresowym badaniom technicznym, dlatego brak kontroli powoduje często, że ich stan techniczny wraz upływem czasu pogarsza się. Właściciele tych zabytków nie są zmuszeni do wykonywania niezbędnych napraw czy bieżącej obsługi eksploatacyjnej, które w pojeździe zabytkowym potrafią być bardzo kosztowne. Czy ta zasada powinna dotyczyć również zabytkowych autobusów, zwłaszcza jeśli są używane do zarobkowego przewozu osób? Jak często i w jakim zakresie sprawdzać takie autobusy w SKP? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.

Coraz częściej na badaniu technicznym pojawia się ciągnik rolniczy, który ma taką homologację, ale z wyglądu nie przypomina ciągnika rolniczego tylko czterokołowiec lub ciągnik samochodowy. Pojazdy te często mają homologację lub dopuszczenie jednostkowe i przechodzą pozytywnie proces rejestracji. Podmiotem właściwym w zakresie homologacji jest Transportowy Dozór Techniczny, ale to diagnosta pozostaje z problemem sprawdzenia takiego pojazdy, gdy jego właściciel pojawi się w stacji kontroli pojazdów. Autor wyjaśnia w artykule, jak powinno przebiegać badanie pojazdu ciężarowego z homologacją ciągnika rolniczego?

W piątek 29 września blisko 300 przedstawicieli i sympatyków branży SKP spotkało się w Warszawie na ogólnopolskim proteście środowiska badań technicznych pojazdów. Manifestacja przypadła w 19. rocznicę ogłoszenia rozporządzenia w sprawie wysokości opłat za badania techniczne i rozpoczęła się pod Pałacem KPKiN od wystąpienia prezes zarządu PISKP – Marcina Barankiewicza. W numerze zamieszczono relację z manifestacji oraz podano gdzie i czym się zakończyła.

11 sierpnia 2023 r. została opublikowana ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza chyba najważniejszą w ostatnich latach zmianę w podatku od towarów i usług, czyli obowiązek wystawiania tzw. faktur ustrukturyzowanych i stosowania KSeF. Z dniem 1 lipca 2024 r. znikną także z obiegu noty korygujące. Nabywca nie będzie mógł ich wystawić dla wystawcy faktury w celu skorygowania błędnych danych zawartych na fakturze. Faktura korygująca będzie jedynym dokumentem w obiegu, w którym podatnicy będą mogli korygować błędy znajdujące się na pierwotnych fakturach. Czym jest faktura ustrukturyzowana i jakie konsekwencje dla przedsiębiorców będzie niosła ustawa? Odpowiedź znajduje się w artykule.

Niemiecki TÜV opublikował właśnie raport dotyczący stanu technicznego pojazdów użytkowych w różnych kategoriach. Według raportu opierającego się na ponad dwóch milionach badań technicznych liczba usterek w ciężarówkach utrzymuje się na tym samym poziomie co dwa lata temu, jednak tendencja jest coraz gorsza. Spośród sprawdzanych pojazdów prawie 318 000 miało drobne, istotne lub niebezpieczne wady. To o ok. 40 000 więcej niż w porównywalnym okresie 2019/2020. Najniższym wskaźnikiem usterek mogą pochwalić się pojazdy od 7,5 do 18 t, mimo że ich średni przebieg wzrósł. Z kolei na samym dole statystyk wyraźnie plasują się pojazdy dostawcze do 3,5 t. Już po dwóch latach 6,7% ma usterki w oświetleniu. Generalnie coraz mniej pojazdów użytkowych przechodzi badanie techniczne bez usterek. Dotyczy to rynku niemieckiego. Statystyki wyników badań technicznych ciężarówek w polskich SKP nie są znane, ponieważ jest problem z dostępem do wiarygodnych danych. Te przekazane do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców przez stacje kontroli pojazdów nie są miarodajne i zakłócają statystyki. Konkurencja pomiędzy stacjami powoduje bowiem, że diagności często nie wpisują negatywnego wyniku badania do rejestru, prosząc klienta o naprawę i ponowny przyjazd do SKP. Dzięki temu statystycznie polskie ciężarówki są sprawniejsze od niemieckich. Polecam w numerze relację z protestu branży SKP, jaki miał miejsce we wrześniu w Warszawie, oraz po raz pierwszy publikowane porównanie parametrów retrofitów LED z żarówkami (str. 26)

Zapraszam do lektury

Krzysztof Trzeciak

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock