Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

 

Stacje są wyposażone w różnego rodzaju urządzenia diagnostyczne, w tym także w kanał przeglądowy. SKP nie jest do końca bezpiecznym miejscem, zwłaszcza dla takich osób jak użytkownicy pojazdów, którzy pojawiają się w nich rzadko i są oni przyzwyczajeni do obecności niebezpiecznych urządzeń. Może też zdarzyć się, że do kanału wpadnie człowiek. Taka sytuacja przytrafiła się jednemu z przedsiębiorców w Polsce. Jakie były tego konsekwencje, wyjaśnia artykuł.

 

 

Czy Polska jest gotowa do unifikacji badań w ramach UE? Kiedy zostanie uaktualniona tabela opłat za badania techniczne? Czy zostanie wprowadzona archiwizacja wyników pomiarów? Jakie inwestycje czekają SKP w konsekwencji zmian w CEPiK-u? Tego typu pytania i wiele innych będzie można postawić przedstawicielom Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz TDT podczas majowej konferencji „Stacje Kontroli Pojazdów – 2015” organizowanej przez PISKP. Należy oczekiwać, że na postawione pytania zostaną udzielone kompetentne odpowiedzi. Udział w konferencji będzie również okazją do udziału w dyskusji nad zmianami prawa i przedstawienia swoich racji. Co prawda na implementację dyrektywy unijnej 2014/45/UE jest czas do połowy roku 2017, ale ze zmianami w prawie nie można czekać do ostatniej chwili. Tym bardziej, że samo tłumaczenie tej dyrektywy na język polski zawiera wiele błędów i nie mogą one pojawić się w polskim rozporządzeniu (więcej na ten temat piszę na str. 24). Polecam w numerze artykuł Marcina Barankiewicza o tym, jak niebezpieczny może być kanał w SKP, oraz prezentację Krzysztofa Czerecha systemu badań na Litwie, który znacznie różni się od polskiego. Pozostaje mi zaprosić do lektury majowego numeru, a diagnostów i właścicieli SKP do Ossy w dniach 20-22 maja, na konferencję Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów

 

 

Wspomaganie kierownicy typu hydraulicznego lub elektrycznego stało się standardowym wyposażeniem niemal każdego samochodu osobowego. Niestety czasem przysparza ono problemów. W artykule autor przedstawia sposób wymiany nieszczelnej pompy układu wspomagania typu hydraulicznego oraz przekładni kierowniczej z uszkodzonym uszczelniaczem. W materiale zawarto wiele cennych wskazówek praktycznych.

 

W salonach Mercedes-Benz jest już dostępny model S 500 Plug-in Hybrid – łączący nowoczesny napęd hybrydowy i wysokie osiągi z innowacyjnym wyposażeniem. Zastosowany układ klimatyzacji ma nie tylko zapewnić komfort podróżującym, ale również schłodzić akumulator napędu hybrydowego. W jaki sposób został zrealizowany obieg chłodzenia w tej hybrydzie? Oprócz opisu układu schładzania akumulatora, w artykule omówiono również działanie elektrycznej sprężarki układu klimatyzacji, wysokonapięciową nagrzewnicę PTC, funkcję wstępnej wentylacji oraz inteligentny system zarządzania energią.

 

Przyjęło się, że urządzeniem koniecznym do oceny sprawności katalizatora jest wieloskładnikowy analizator spalin używany przez serwisy samochodowe i SKP. Metoda ta ma jednak wady. Jednak w samochodach wyposażonych w system OBD II/EOBD istnieje możliwość określenia sprawności trójfunkcyjnego katalizatora na „życzenie”, a więc wówczas, gdy diagnosta tej oceny potrzebuje. Jak to wykonać, mając do dyspozycji standardowy czytnik OBD z możliwie aktualnym oprogramowaniem – to temat artykułu Stefana Myszkowskiego. Opisana metoda jest wykorzystywana przez systemy OBD II/EOBD do oceny stopnia zużycia katalizatorów lub wykrywania ich uszkodzeń. W drugiej części artykułu zostaną przedstawione sposoby oceny pojemności tlenowej katalizatora przez porównanie sygnałów czujników tlenu zamontowanych przed i za katalizatorem.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock