Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

W nr 7-8’16 Serwisu Motoryzacyjnego opisano wyrok Naczelnego Sądu Administra­cyjnego. W wyroku tym stwierdzono, że odpo­wiedzialność diagnosty określona w ustawie „Prawo o ruchu drogowym” powinna być zgodna z konstytu­cyjną zasadą proporcjonalności. Sąd nakazał wówczas ponowne rozpoznanie sprawy w oparciu o tę zasadę lub wystąpienie przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie z pytaniem prawnym do Trybunału Konstytucyjnego co do zgodności z kon­stytucją obowiązujących obecnie przepisów dotyczą­cych cofania diagnostom uprawnień. Dnia 19 maja tego roku także Wojewódzki Sąd Administracyjny w Po­znaniu wydał postanowienie o przedstawieniu Trybunałowi pytania prawnego w tym zakresie. Obecna regulacja nie jest zgodna ze standardami konstytucyjnymi w tym obszarze na skutek naruszenia zasady proporcjonalności, tj. w pewnych usprawiedliwionych okolicznościach starosta powinien mieć możliwość odstąpienia od ukarania diagnosty ze względu na okoliczności i charakter naruszenia przez niego przepisów prawa. W artykule przeanalizowano motywy ostatniego posta­nowienia Naczelnego Sądu Administra­cyjnego.

Rafał Szczerbicki

Podczas ostatnich wyborów samorządowych wybraliśmy osoby, które przez najbliższe lata będą m.in. nadzorowały pracę stacji kontroli pojazdów i diagnostów samochodowych. Osoby takie ponoszą tzw. odpowiedzialność polityczną za swoje działanie. Czy w naszym kraju funkcjonują także przepisy, które umożliwiają wyciągnięcie wobec urzędników odpowiedzialności za ich niezgodną z prawem pracę? Zgodnie z zapisami ustawy funkcjonariusz publiczny ponosi odpowiedzialność majątkową. W praktyce jednak przesłanki takiej odpowiedzialności są trudne do spełnienia. Na czym polega problem i dlaczego odpowiedzialność urzędników za złamanie prawa jest iluzoryczna? Odpowiedź na tę kwestię zawarto w artykule.

Prace nad zmianami ustawy „Prawo o ruchu drogowym” nr UD94 trwały prawie cały 2021 rok. Gotowa ustawa, uchwalona przez parlament i podpisana przez prezydenta, została opublikowana w Dzienniku Ustaw pod pozycją 2165. W artykule autor przedstawia zmiany w zakresie ograniczników prędkości, odstępstw od warunków technicznych oraz drogomierzy, czyli te, które są istotne z punktu widzenia stacji kontroli pojazdów. Obowiązują one od 1 stycznia 2022 r.

W ostatnich wydaniach „Ser wisu Motoryzacyjnego” szeroko opisywaliśmy planowane zmiany w systemie badań technicznych pojazdów. Okazuje się, że to nie jedyne projekty, które będą nowelizowały ustawę „Prawo o ruchu drogowym” w przyszłości. Równolegle do zmian w badaniach technicznych procedowany jest projekt zmiany do ustawy „Prawo o ruchu drogowym” nr UD94, który wprowadza zmiany w przepisach dotyczących ograniczników prędkości, odstępstw od warunków technicznych oraz drogomierzy. Poniżej o planowanych zmianach w tym zakresie.

Od 1 stycznia 2022 r. organem umocowanym ustawowo do udzielania indywidualnego odstępstwa od warunków technicznych pojazdów jest Transportowy Dozór Techniczny. W związku z licznymi pytaniami kierowanymi do biura Izby, dotyczącymi prawidłowości wypełniania zaświadczenia z przeprowadzonego badania technicznego, na spotkaniu roboczym z TDT zostały omówione najistotniejsze kwestie, które powinny być brane przez diagnostów pod uwagę przy wypełnianiu tego zaświadczenia. Przedstawiamy je w artykule.





Aktualności













SiteLock