Subpages
- Szczegóły
- Kategoria: Subpages
Na przestrzeni lat w pojazdach stosowano różne rozwiązania pasów bezpieczeństwa: od dwupunktowych bez zwijaczy do trzypunktowych ze zwijaczami i napinaczami pirotechnicznymi. Ciekawostką jest fakt, że przez wiele lat w samochodach ciężarowych w ogóle nie było pasów bezpieczeństwa. Natomiast w niektórych samochodach osobowych, pomimo wyposażenia pojazdu w fabryczne punkty mocowania pasów na tylnych siedzeniach, pasów nie było. Autor przybliża w artykule zagadnienia wyposażenia w pasy, analizując przepisy krajowe i międzynarodowe.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Jednym z licznych aspektów wpływających na bezpieczeństwo poruszania się po drogach są lusterka lub systemy widzenia pośredniego typu układ kamera-monitor. W badaniach technicznych pojazdów temat ten jest często traktowany niezwykle lekko i bez przywiązania do szczegółów. W praktyce ogranicza się do sprawdzenia stanu technicznego zamontowanych lusterek. Aut przytacza przepisy określające wymagania dla lusterek zewnętrznych oraz przypomina o ostatnich zmianach w tym zakresie. Odpowiada również na pytanie czy przepisy już uwzględniają systemy widzenia pośredniego w postaci kamera-monitor?
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Od połowy czerwca rozmowy wielu Polaków zdominowały mistrzostwa świata w piłce nożnej w Rosji. Nasza drużyna narodowa już odpadła, ale – w odróżnieniu od piłkarzy – w przypadku projektu zmiany ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, wdrażającym dyrektywę 2014/45/UE, piłka cały czas jest w grze. Projekt ten nie ma jeszcze ostatecznego kształtu i jego zapisy cały czas ewoluują. 25 maja ukazała się najnowsza wersja projektu, która zawiera kilka zmian istotnych dla środowiska badań technicznych pojazdów w Polsce. W artykule omówiono zmiany dotyczące m.in. opłaty jakościowej, badań technicznych wykonywanych po terminie, opłat za wydanie poświadczenia zgodności wyposażenia i warunków lokalowych.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Wzory pieczątek stacji kontroli pojazdów oraz uprawnionych diagnostów są obecnie określone szczegółowo w przepisach prawa. Niestety, odpowiednie wzory określono wiele lat temu i obecnie nie przystają one do uregulowań prawnych ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, które określają już nowy podział stacji. Problem polega na tym, że po nowelizacji przepisów ustawy ustawodawca „zapomniał” odpowiednio znowelizować rozporządzenie. Czy zatem ze wzoru pieczątki z aktu rangi podstawowego automatycznie zniknęły oznaczenia literowe? Jak powinna prawidłowo wyglądać pieczątka SKP i diagnosty? O tym można przeczytać w artykule.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
27 grudnia 2024 r. w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Nowe rozporządzenie, które wprowadziło zmiany w klasyfikacji, ma na celu dostosowanie jej do aktualnych realiów gospodarczych oraz zgodności z międzynarodowymi standardami. System klasyfikacji obowiązujący obecnie jest bardziej przejrzysty i umożliwia efektywne monitorowanie zmian w strukturze gospodarki. W artykule omówiono wprowadzone zmiany.