Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Opony całoroczne można nazwać oponami kompromisu. Ich zadaniem jest dostarczenie marginesu bezpieczeństwa zarówno przy wysokich temperaturach w lecie, jak i wówczas, gdy mróz, opady śniegu bądź deszczu utrudniają kierowcom jazdę. Z całą pewnością są lepsze od ogumienia niedopasowanego do warunków pogodowych. W sprzedaży opon wielosezonowych możemy wyróżnić dwa piki: jeden w marcu i maju, a drugi na przełomie października i listopada. W zeszłym roku w Polsce sprzedaż tego typu ogumienia do aut osobowych zwiększyła się o 1,8%. To znacząco mniejsza dynamika wzrostu niż w poprzednich latach, który jednak nadal się utrzymuje. Czy zalety tego rodzaju opon przemawiają za ich popularnością? Odpowiedź w artykule.

Bardzo ważną rolę w bezpieczeństwie ruchu drogowego pełnią opony zamontowane w pojazdach.  To one zapewniają jedyny kontakt samochodu z nawierzchnią i od ich stanu technicznego,  a także odpowiedniego doboru zależy pewność prowadzenia pojazdu oraz właściwe zachowanie  podczas jazdy. Zwłaszcza w okresie zimowym, gdy przyczepność opon ze względu na warunki  atmosferyczne jest dużo niższa, należy zwracać większą uwagę na to, czy ogumienie spełnia  warunki techniczne w zakresie zaleceń producenta oraz odpowiednich przepisów. W artykule omówiono kryteria oceny stanu technicznego opon, kiedy uznaje  się niespełnienie wymagań w zakresie warunków technicznych.

 

Stan ogumienia i odpowiedni jego dobór odgrywają istotną rolę w bezpieczeństwie ruchu pojazdów. To przez oponę następuje kontakt pojazdu z nawierzchnią drogi oraz przenoszenie sił wzdłużnych i poprzecznych. Nie jest nowością to, że ów kontakt nie jest zawsze stały i między tymi elementami występuje poślizg, co z kolei przekłada się na zużywanie ogumienia w czasie jazdy. Zatem istotną rolą diagnosty jest ocena ogumienia pod kątem stanu, doboru do pojazdu lub osi oraz sprawdzenie, czy ogumienie spełnia warunki techniczne określone w przepisach. Autor przytacza i omawia warunki techniczne odnoszące się do ogumienia, jak również najbliższe zmiany do rozporządzenia w sprawie warunków technicz­nych pojazdów, które wprowadzają nowe pojęcie opon typu „Super Single”. Do artykułu dołączona jest tabela z indeksami nośności i prędkości opon, którą można wyciąć i umieścić na stanowisku w SKP.

Karol Rytel

Stan ogumienia i odpowiedni jego dobór odgrywają istotną rolę w bezpieczeństwie ruchu pojazdów. To przez oponę następuje kontakt pojazdu z nawierzchnią drogi oraz przenoszenie sił wzdłużnych i poprzecznych. Zadaniem diagnosty jest ocena ogumienia pod kątem stanu, doboru do pojazdu lub osi oraz sprawdzenie, czy ogumienie spełnia warunki techniczne określone w przepisach. Jakie warunki muszą spełniać opony? Co znaczą oznakowania umieszczone na oponach? W jakie opony pojazd nie może być wyposażony? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w artykule.

Przepisy dotyczące diagnostów nie zawierają obecnie uregulowań dotyczących ich doszkalania w trakcie wykonywania zawodu ani prowadzenia ośrodków, które mają kształcić kandydatów do tego zawodu. Wszystko odbywa się na zasadzie ogólnych przepisów dotyczących działalności gospodarczej. System ten działa z powodzeniem przynajmniej od 2004 r., tj. od wejścia w życie nowych przepisów dotyczących tej kwestii. Obecnie w projekcie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” ustawodawca zdecydował się na szczegółowe doprecyzowanie tej kwestii. Kto będzie mógł prowadzić ośrodki szkolenia i pod czyim nadzorem – o tym można przeczytać w artykule.





Aktualności













SiteLock