Subpages
W SKP zaczęły pojawiać się samochody elektryczne w na tyle dużej liczbie, że można już pokusić się o pierwsze analizy ich ogólnego stanu technicznego. Okazuje się, że wypadają bardzo różnie. Pokazuje to aktualny raport niemieckiej organizacji TÜV dotyczący czterech popularnych w Niemczech e-aut: BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe i Tesla Model 3. Z ponadprzeciętną częstotliwością we wszystkich badanych samochodach elektrycznych występowały usterki układu hamulcowego. Jednym z powodów jest rekuperacja, która służy do odzyskiwania energii hamowania. Odciąża hamulce, może doprowadzić jednak do „uśpienia” klocków i obniżenia skuteczności hamowania. Wiele pojazdów elektrycznych jest cięższych niż porównywalne modele z silnikami spalinowymi ze względu na duży akumulator. To często powoduje zwiększone obciążenie zawieszenia i szybsze zużycie jego elementów. Z drugiej strony rdza nie stanowi problemu tak dla zawieszenia, jak i nadwozia, nawet w starszych elektrykach. Problemem dla diagnostów okazała się natomiast większa hermetyzacja podwozi w elektrykach, co uniemożliwia wizualną kontrolę zarówno przewodów wysokiego napięcia, jak i przewodów hamulcowych (fot. na str. 20). Wymagane byłyby zmiany w przepisach homologacyjnych, które nakazałyby wprowadzenie pokryw inspekcyjnych w poszyciu, w celu wzrokowej kontroli elementów istotnych dla bezpieczeństwa. Pozostaje mi jeszcze podać podsumowujące wyniki raportu TÜV. Otóż spośród tej czwórki najgorzej wypadła Tesla Model 3, ponieważ 8,9% tych pojazdów nie przeszło pierwszego badania technicznego. W rankingu samochodów dwu- i trzyletnich tylko cztery auta ustępują Tesli, w tym Dacia Logan, Dacia Dokker i VW Sharan.
Zapraszam do lektury numeru
Krzysztof Trzeciak
Lampki kontrolne znajdujące się na desce rozdzielczej samochodu mogą pełnić funkcje ostrzegawcze, informacyjne i alarmujące. W przypadku większości z nich wiadomo, co należy zrobić w momencie, gdy się zaświecą. Ich znaczenie jest wśród mechaników i diagnostów znane (zostały opisane w nr. 5/2018 SM). W samochodach elektrycznych i hybrydowych istnieją jednak zarówno nowe kontrolki, jak i takie, których znaczenie jest zupełnie inne. W artykule przedstawiono wybór najczęściej spotykanych w samochodach elektrycznych i hybrydowych lampek kontrolnych wraz z krótkim opisem znaczenia poszczególnych piktogramów i działania, z którym wiąże się ich zaświecenie.
Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów określa szczegółowe wymagania odnoszące się do wyposażenia motocykli i motorowerów, ale brak już odrębnych przepisów dotyczących sposobu i zakresu badania technicznego. Diagnoście, który nie jest związany ze środowiskiem motocyklowym i nie jeździ motocyklem, trudno jest dotrzeć do informacji na temat weryfikowania stanu jednośladów, które ze względu na konstrukcję odmienną od dwuśladów podlegają nieco innym zasadom badania technicznego. W artykule autor podpowiada, jak prawidłowo ocenić stan techniczny jednośladu w SKP.
W numerze zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy jest możliwe dokonanie zmian konstrukcyjnych z samochodu ciężarowego na samochód specjalny (pomoc drogowa) w pojeździe, z którego zdemontowano kontener (chłodnię)? Pojazd jest oparty na ramie.
Wkrótce nadejdzie wyczekiwana wiosna, a wraz z nią do prac wyruszą wszelkiego rodzaju maszyny rolnicze, w tym ciągniki i przyczepy przeznaczone do łączenia z tymi pojazdami. To właśnie w tym okresie w stacjach kontroli pojazdów widać zwiększoną liczbę wizyt tych pojazdów. W artykule przypominamy, jakie warunki techniczne musi spełniać ciągnik rolniczy oraz przyczepa rolnicza.