Subpages
Nowoczesne silniki spalinowe mają rozbudowane układy chłodzenia, które muszą zapewnić wydajne chłodzenie w każdych warunkach pracy oraz przyczynić się do ograniczenia zużycia paliwa i emisji spalin. Rozbudowanie układu o kolejne obiegi cieczy chłodzącej oraz wymienniki ciepła wymaga zastosowania dodatkowych podzespołów zapewniających wspomaganie cyrkulacji cieczy. Konstruktorzy zdecydowali się na wprowadzenie pomp o napędzie elektrycznym z uwagi na korzyści, jakie płyną z ich zastosowania. Aby skutecznie można był o serwisować układ chłodzenia współczesnego samochodu, należy mieć wiedzę na temat działania tego typu pomp oraz zapoznać się z procesem ich diagnozowania. W artykule opisano typowe tryby pracy pompy elektrycznej, sposób jej aktywowania oraz zadania, jakie realizują w nowszych wysokoprężnych silnikach koncernu Volkswagena. Na koniec podano wskazówki dotyczące diagnozowania nieprawidłowości związanych z elektryczną pompą wody.
W 2020 r. został rozstrzygnięty przetarg, ogłoszony przez GITD, na dostarczenie do wojewódzkich inspektoratów transportu drogowego mobilnych stacji diagnostycznych. W artykule omówiono podstawy prawne, które obowiązują w trakcie kontroli drogowej, sposób przeprowadzania kontroli drogowej, elementy pojazdu podlegające kontroli, dokumenty związane z przeprowadzaną kontrolą oraz wyposażenie mobilne stacje kontroli drogowej.
Od 1 stycznia 2023 r. weszły w życie zmiany przepisów dotyczące warunków technicznych pojazdów. Jest to kolejna modyfikacja dotychczasowych obostrzeń w przebudowach pojazdów. Pojawiały się także nowe wytyczne, które w dotychczasowych przepisach nie były uwzględnione. Jednym z nich jest przebudowa samochodu osobowego i specjalnego na ciężarowy, zmiana rodzaju pojazdu ciężarowego na autobus samochodzie, czy przystosowanie pojazdu do przewozu osób niepełnosprawnych na wózkach. W artykule omówiono nowe zapisy.
Wraz z wejściem w życie zmiany przepisów dotyczące warunków technicznych pojazdów pojawia się wiele pytań związanych z tym rozporządzeniem. W artykule przedstawiono, co nowego pojawiło się w warunkach technicznych pojazdów w zakresie wymiarów, mas i wyposażenia.
Dwa lata temu na łamach Serwisu Motoryzacyjnego ukazał się artykuł o tym, czy diagnosta i stacja kontroli pojazdów mogą odmówić wykonania badania technicznego. Artykuł był pisany na kanwie konkretnej sprawy. Sprawa była rozpoznana przez Wojewódzki Sąd Administracyjny i na tym etapie kończy się rozstrzygnięciem korzystnym dla stacji i diagnostów. Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę klienta stacji SKP, który domagał się „wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie powtórzenia postępowania dowodowego z udziałem diagnostów, którzy nie przeprowadzili badania technicznego pojazdu.” Autor omawia uzasadnienie wyroku.