Subpages
W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Od jakich pojazdów nie wymaga się asymetryczności świateł mijania?
Po serii artykułów o pojazdach rekreacyjnych przybliżony został temat związany z pojazdami do przewozu koni. Wykonując okresowe badania techniczne dla tego typu pojazdów, należy zwrócić szczególną uwagę na ich odpowiednią klasyfikację oraz warunki dodatkowe, które powszechnie nie są znane diagnostom. W artykule przedstawiono niezbędne wyposażenie tego typu pojazdów oraz wymagania techniczne.
W poprzednim numerze miesięcznika opisano jak zostać członkiem Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. Bardzo często przedsiębiorca prowadzący stację kontroli pojazdów, zanim wstąpi w szeregi PISKP, zadaje sobie pytanie, dlaczego warto należeć do Izby? Czasem bywa, że przybiera ono inną formę, a mianowicie: co ja z tego będę miał? W artykule przedstawiono kilka najważniejszych obszarów, w jakich działa Izba, oraz korzyści dla SKP z przynależności do Izby.
Ustawodawca wprowadził lub zamierza wprowadzić w najbliższym czasie wiele nowych obowiązków związanych z użytkowaniem tych kas. Wejście w życie dnia 1 maja 2019 r. rozporządzenia ministra finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących przyniosło podatnikom wiele zmian. Co istotne, będą one dotyczyły przede wszystkim także użytkowników analogowych kas, albowiem przepisy opisane w niniejszym artykule albo już obowiązują, albo będą obowiązywały w najbliższym czasie. W artykule poruszono temat oświadczenie o zapoznaniu się z informacją o zasadach prowadzenia ewidencji oraz nowych matryc stawek VAT.
Według statystyk GUS, opierających się na danych CEP, w Polsce od roku 2010 do 2018 przybyło 7 mln samochodów osobowych. Jeżeli jednak podsumuje się liczbę zarejestrowanych w tym okresie nowych samochodów oraz używanych – sprowadzonych z zagranicy, to otrzymamy wielkość przekraczającą nieco 10 mln sztuk. Powstaje więc pytanie: co stało się z trzema milionami aut? I tu pojawia się problem dla producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych, który został przedstawiony na spotkaniu prasowym zorganizowanym przez SDCM (patrz informacja „Źródła zaopatrzenia rynku w części” na str. 9). Tym problemem są źródła zaopatrzenia rynku w części zamienne. Okazuje się, że brakujące w statystykach samochody stały się dostawcami używanych części, wystawianych już nie na giełdach, ale różnego rodzaju internetowych platformach handlowych (aż 78% aukcji stanowią używane części). Zjawisko to jest groźne, bowiem są oferowane części, których po demontażu nie wolno powtórnie montować w innym aucie. Zakaz ten wprowadzony rozporządzeniem w 2005 r. stał się martwy, ponieważ jest nieprecyzyjny. Wykazuje części, które zagrażają bezpieczeństwu oraz środowisku i w domyśle nie powinno się ich ponownie używać, ale już nie zawiera żadnego zapisu o zakazie ich sprzedaży i zakupu. Stąd można spotkać oferty sprzedaży używanych klocków lub tarcz hamulcowych (tarcz wykaz akurat nie obejmuje). I tylko od rozsądku mechaników w warsztatach zależy, czy takie części zostaną ponownie zamontowane. Dlatego SDCM słusznie postuluje urealnienie listy zakazanych części oraz egzekwowanie rozporządzenia.
Zapraszam do lektury numeru
Krzysztof Trzeciak