Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

SKP są zobowiązane do uzyskania certyfikatów niezbędnych do bezpiecznego połączenia z nową bazą CEPiK 2.0. Termin uruchomienia systemu CEPiK 2.0 przypada na październik 2017 r., a szkolenia w tym zakresie są planowane na sierpień. Jak najwcześniejsze składanie wniosków umożliwi uniknięcie problemów z dostępem do bazy danych i wzięcie udziału w szkoleniu. W artykule przedstawiono instrukcję składania wniosków przygotowaną przez Centralny Ośrodek Informatyki Ministerstwa Cyfryzacji.

Od 1 lipca 2016 r. funkcjonuje w polskim prawodawstwie pojęcie Jednolitego Pliku Kontrolnego. Mali oraz średni przedsiębiorcy zostali objęci obowiązkiem comiesięcznego generowania i przekazywania danych w tej formie. Od 1 stycznia 2018 r. obowiązek ten będzie dotyczył także mikroprzedsiębiorców. W artykule przedstawiono zasady prowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego oraz kwestię sankcji za brak stosowania JPK w ewidencji VAT.

Pod koniec zeszłego roku ukazał się jednolity tekst rozporządzenia ministra infra­struktury w sprawie warunków technicznych po­jazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (DzU z 2016 r.). Uporządkował on zmiany wprowadzone do tego rozporządzenia od czasu ogłoszenia poprzedniego tekstu jednolitego. Planowane jest wprowadzenie kolej­nych zmian do tego rozporządzenia. Pod koniec marca do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozpo­rządzenia zmienia­jącego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W artykule autor prezentuje główne zmiany, jakie mogą być wprowadzone nowym rozporządzeniem.

W nowej rubryce „Odpowiedzi na trudne pytania” tym razem można dowiedzieć się, czy w cywilnych SKP mogą być badane pojazdy resortowe.

Ten problem był znany od lat, ale do tej pory skutecznie wyciszany. Po skandalu z silnikami Diesla, który wstrząsnął całym przemysłem moto­ryzacyjnym, gardłową sprawą stała się szkodliwa emisja spalin w doła­dowanych silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Najpierw wpro­wadzono „downsizing”, aby samo­chody stały się bardziej ekologiczne, a teraz okazuje się, że nie dość, że nie palą mniej, to jeszcze bardziej zanieczyszczają. Silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem emitują bowiem w określonych warunkach nawet cztery razy tyle cząstek sta­łych niż jest to dopuszczalne dla po­jazdów z silnikiem Diesla. Dlatego od września zaczną obowiązywać bardziej rygorystyczne normy emisji Euro 6c, które wymuszą stosowanie kolejnych systemów oczyszczania spalin. Według zestawienia opublikowanego ostatnio przez ADAC (www.adac.de), normy tej nie speł­niają m.in. tak popularne silniki, jak 1.4 TSI i 1.2 TSI, 1.0 EcoBoost i 1.6 EcoBoost, czy koreańskie 1.6 GDI. Ich producenci będą musieli wpro­wadzić inne jednostki lub kosztowne zewnętrzne układy. Będą to albo ka­talizatory 4-funkcyjne, albo dodatko­wo montowane filtry cząstek stałych. Tym samym systemy oczyszczania staną się jeszcze bardziej skompliko­wane i podatne na awaryjność. I po­dobnie jak w przypadku filtrów DPF, nie będzie możliwości sprawdzenia podczas badań w SKP obecności fil­tra ani skuteczności jego działania. W ostatecznym rozliczeniu za wpro­wadzane wyśrubowane regulacje zapłacą użytkownicy samochodów.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Podkategorie





Aktualności













SiteLock