Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W kontekście nadchodzących ograniczeń dla starszych samochodów w poruszaniu się po centrach miast warto przybliżyć zagadnienie związane z kryteriami i weryfikacją samochodów osobowych i ciężarowych pod kątem pojazdów zabytkowych, których te ograniczenia nie będą obejmowały. Przy głębszej analizie obowiązujących przepisów okazuje się, że prawo w tym zakresie jest dziurawe. W artykule przestawiono problemy z wydawaniem tzw. żółtych tablic oraz z organizacją prywatnych muzeów motoryzacji.

W nr. 9/2023 Serwisu Motoryzacyjnego opisano wprowadzenie do krajowych przepisów pojęcia „samochód osobowy przeznaczony do zawodów sportowych”. Przedstawiono ogólne warunki takich pojazdów i zasady, na jakich będą one mogły poruszać się po drogach publicznych. Jednym z warunków dopuszczenia takiego pojazdu do ruchu będzie konieczność wykonania badania technicznego w SKP. Ostatnio pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie badań co do zgodności z warunkami technicznymi samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych oraz wzorów dokumentów związanych z tymi badaniami (nr w wykazie 349), który obecnie trafił do opiniowania. Wiadomo już, jak takie badanie miałoby wyglądać, jaki będzie jego zakres oraz jakie kryteria oceny stanu technicznego będzie sprawdzał diagnosta. Zostały one przedstawione w artykule.

W rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy pojazd sprowadzony spoza Unii Europejskiej musi mieć tablice rejestracyjne podczas badania przed pierwszą rejestracją w kraju?

Sprawdzenie tachografu jest częścią badania technicznego. Na pewne dodatkowe szczegóły należy zwrócić uwagę przy badaniu dodatkowym Bus 100 km/h oraz ADR. Natomiast niewątpliwie wspólnym mianownikiem jest sposób oceny oraz jego legalizacja. W artykule opisano sposób sprawdzania tachografów. Można w nim również znaleźć odpowiedzi na pytanie: Kiedy tachograf jest wymagamy, a kiedy nie jest? Jakie są kryteria oceny stanu technicznego tachografu? Czy brak w pojeździe tabliczki legalizacyjnej lub brak ważności legalizacji skutkuje usterką poważną?

Każdy diagnosta samochodowy lub mechanik dużą część swojego czas u pracy spędza przed ekranem komputera. Obecnie taka praca wymaga wyszukania części zamiennych, odczytu danych serwisowych, wystawiania faktur. W przypadku diagnosty samochodowego dochodzą jeszcze wymagania związane z obsługą elektronicznego rejestru badań technicznych, pobieraniem i wysyłaniem danych do Centralnej Ewidencji Pojazdów, wystawianiem zaświadczeń. Ustawodawca od wielu lat nie modyfikował przepisów prawnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze. Od 17 listopada 2023 r. doszło do zmian w tym zakresie. Czy nowe przepisy z zakresu BHP będą dotyczyły diagnosty samochodowego lub mechanika? Odpowiedź na to pytanie w artykule.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock