Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Jaki termin badania technicznego należy wyznaczyć w przypadku pojazdu zasilanego wodorem?

W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko, gminy będą mogły wkrótce ustanawiać strefy czystego transportu obejmujące drogi zarządzane przez gminę, do której zakazuje się wjazdu pojazdów spalinowych. Na razie mówi się o powstaniu takich stref w Krakowie, Warszawie czy Wrocławiu, ale z biegiem czasu powstaną również w innych miastach. Będzie to miało wpływ na funkcjonowanie miast i niestety uderzy także w branżę stacji kontroli pojazdów i warsztatów samochodowych. Dlaczego? Odpowiedź można znaleźć w artykule.

Podczas protestu w sprawie waloryzacji opłat za badania techniczne, jaki miał miejsce 29 września 2023 roku, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów złożyła petycję na ręce ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka z apelem o urealnienie wysokości opłat za badania. W artykule zamieszczono zarówno tekst petycji, jak i odpowiedź ministra opatrzoną komentarzem autora artykułu.

Każdy przedsiębiorca jest skazany na kontakt z licznymi urzędami. Korespondencja z nimi nadal często odbywa się w formie papierowej, co w żaden sposób nie odpowiada już standardom komunikacji w XXI w. Aparat biurokratyczny powoli się reformuje. Takim przykładam reformy jest wprowadzenie tzw. e-Doręczeń. To usługa, która umożliwi przedsiębiorcom wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji online. Czym się różni od zwykłej poczty elektronicznej i jakie warunki musi spełnić przedsiębiorca, aby korzystać z tej formy korespondencji? Odpowiedź w artykule.

Pół roku temu w Niemczech wprowadzono do badań technicznych nową metodę pomiaru zadymienia spalin w dieslach, wykorzystującą licznik cząstek stałych. Już teraz pojawiły się ciekawe wnioski ze stosowania tej metody. Dużo samochodów w miarę nowych (do 5 lat) i z niezbyt dużym przebiegiem (poniżej 100 tys. km), spełniających normę Euro 6, nie przechodzi badania z powodu przekroczenia stężenia cząstek PM w spalinach. Nawet wypalanie filtrów DPF, czy dłuższa jazda autostradą przed badaniem nie zawsze pomagają. Problem dotyczy przede wszystkim Fordów, ale nie tylko. Producent tłumaczy się nieodpowiednią jakością montowanych DPF-ów, zalecając wymianę na nową część OE i odradzając regenerację lub stosowanie środka czyszczącego DPF. Kierowcy fordów rozwiązują ten problem w prosty sposób – jadą na badanie do sąsiedniego kraju. Ten przykład wysokiego wskaźnika aut z Euro 6 zanieczyszczających powietrze jest wodą na młyn zwolenników pomiaru cząstek. Oznacza to, że również w Polsce należy liczyć się z wprowadzeniem tego typu badania. Zmusi to SKP to nowych, kosztownych inwestycji, co w obecnej sytuacji grozi załamaniem się systemu badań. O kondycji polskich SKP rozmawiano ostatnio podczas Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego (relacja obok). Stacjom może pomóc waloryzacja opłat, na rzecz której PISKP aktywnie prowadzi kampanie, jednak ze stanowiska dotychczasowego ministra  infrastruktury (przedstawionego na str. 8) wynika, że na szybkie rozwiązanie problemu nie należy liczyć. Zapraszając do lektury numeru pozostaje mi życzyć pogodnych Świąt Bożego Narodzenia oraz wielu satysfakcji z pokonania wyzwań, jakie przyniesie rok 2024

Krzysztof Trzeciak

Podkategorie





Aktualności













SiteLock