Kanada ma podobne podejście do badań technicznych jak jej południowy sąsiad. Jednak w przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych Kanada nie interesuje się składem spalin tak wnikliwie, aby zachęcać do regularnej jego kontroli. Tylko w niektórych prowincjach prowadzi się badania mające wyeliminować z ruchu pojazdów, których spaliny przyczyniały się do powstawania smogu i zatrucia powietrza. Choć program badania spalin jest nader wybiórczy, przynajmniej w porównaniu z badaniami wymaganymi w Polsce, spotyka się z krytyką społeczną. Dlaczego? Wyjaśnia to autor w swoim artykule.
Elektromobilność wymieniana we wszystkich przypadkach i językach była tematem przewodnim wrześniowego salonu IAA we Frankfurcie. Każdy większy koncern potraktował za punkt honoru prezentację nowego modelu elektroauta, a poddostawcy rozwiązań na rzecz elektromobilności zajęli swoimi stoiskami więcej niż jedną halę (relację z IAA zamieszczamy na str. 38). Jednak dominacja samochodów elektrycznych w przyszłości nie jest tak oczywista. Zbyt dużo czynników będzie decydowało nie tylko o rozwoju napędu elektrycznego, ale nawet całej motoryzacji indywidualnej. Wymienił je Eric Jonnaert, sekretarz generalny Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, podczas konferencji w Ministerstwie Rozwoju (więcej na str. 44). Postawił też znamienną tezę, że obecnie nie da się przewidzieć przyszłości motoryzacji.
Można już jednak przewidzieć zmiany, które wkrótce będą wprowadzane do procedury badań technicznych w Polsce, o czym pisze Marcin Barankiewicz w artykule na str. 17. Czy w ramach badań technicznych można zrezygnować z kontroli spalin w nowych samochodach? Czy można zupełnie zrezygnować z badania spalin w 30-letnich gruchotach? A czy można bezpłatnie badać spaliny w pozostałych pojazdach? Można. Gdzie? W Kanadzie. Po szersze wyjaśnienie odpowiedzi na te pytania odsyłam do artykułu Michała Kija (str. 12). Zapraszam do lektury numeru
Krzysztof Trzeciak
Systemy wspomagania kierowcy (ADAS) stanowią coraz częściej standardowe lub opcjonalne wyposażenie nowych samochodów. Wiele z tych systemów korzysta z czujników radarowych oraz kamer. Od ich stanu technicznego zależy sprawne działanie systemów. Jak każdy podzespół w samochodzie, również te elementy wymagają okresowej obsługi oraz napraw. W artykule Piotr Sendor z działu Automotive Aftermarket firmy Bosch udziela odpowiedzi na pytania: Jaki jest warunek prawidłowego funkcjonowania systemów ADAS w samochodzie? Jaki jest podział metod kalibracji czujników oraz całych systemów ADAS? Czy na rynku są dostępne odpowiednie narzędzia i na ile mogą być uniwersalne? Czym kierować się przy doborze wyposażenia do kalibracji?
Downsizing silnika spalinowego, rozumiany jako ograniczanie jego pojemności skokowej i zmniejszanie liczby cylindrów w celu redukcji zużycia paliwa i emisji substancji toksycznych, powoduje pogorszenie osiągów i komfortu pracy jednostki napędowej. Jednym z zabiegów stosowanych z myślą o skompensowaniu tych niekorzystnych efektów jest doładowanie. W przypadku turbosprężarki napędzanej energią spalin, pojawia się problem tzw. turbodziury, czyli zwłoki w działaniu tego urządzenia. Stosowane środki zapobiegające temu zjawisku, jak np. różne metody regulacji, zmienna geometria łopatek kierownicy, instalacja dwóch lub trzech turbosprężarek różnej wielkości w układzie szeregowym lub równoległym albo połączenie turbodoładowania z doładowaniem mechanicznym nie zawsze przynoszą zadowalające rezultaty. Skutecznym rozwiązaniem może okazać się elektryczny napęd sprężarki. W artykule omówiono budowę i działanie elektrycznych sprężarek, zalety doładowania elektrycznego oraz miejsca ich seryjnego zastosowania.
W stałej rubryce odpowiedź na pytanie, czy pasy bezpieczeństwa są zawsze wymagane w pojeździe? Z takim pytaniem zwrócił się jeden z diagnostów wykonujących badanie pojazdu wyprodukowanego i zarejestrowanego po raz pierwszy w 1969 r. Właściciel pojazdu nie zamierzał go rejestrować jako pojazd zabytkowy. Ponieważ samochód nie był wyposażony w pasy bezpieczeństwa, pojawiło się pytanie, czy w takim przypadku wynik badania technicznego będzie pozytywny? Odpowiedź w numerze