Stwierdzenie, że filtr cząstek stałych znajduje się na końcu jednostki napędowej – to truizm, ale każdemu zdarza się o tym zapominać podczas pracy w warsztacie. Kłopoty z DPF-em są często skutkiem niesprawności silnika, a nie przyczyną. Taki właśnie był przypadek z Audi A6 Avant (C6), z silnikiem 2.0 TDI 16V o fabrycznym oznaczeniu BRE, z pompowtryskiwaczami oraz filtrem DPF. Zgłoszenie było następujące: świeci się kontrolka DPF, kontrolka check oraz miga kontrolka świec żarowych. Audi gościło już w innych warsztatach, miało przebieg 275 tys. km, a z wywiadu z jego właścicielem wynikało, że ok. 30 tys. km wcześniej został wymieniony filtr DPF na fabrycznie nowy. Jednak po kilku dniach kontrolka filtra ponownie się zaświeciła. Od tego czasu trzeba było często dopalać filtr podczas jazdy, jak przewiduje instrukcja obsługi auta. Ostatnio jednak włączyły się dodatkowe kontrolki, a silnik utracił moc i nie można już zregenerować filtra. Opisywany przypadek pokazuje, że to nie awaria filtra DPF stanowiła przyczynę tych objawów, a była jedynie skutkiem niedomagania silnika.
Mobilne podnośniki samochodowe są wykorzystywane przy obsłudze samochodów osobowych, ciężarowych oraz pojazdów specjalnych i uważane za „sekretnego pomocnika” w naprawach i serwisowaniu pojazdów. Podnośniki te dzięki swojej konstrukcji mogą pracować w różnych miejscach warsztatu. Nie wymagają mocowania do podłoża, umożliwiają przestawianie ich na dowolne stanowisko. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie jest potrzebne urządzenie do podnoszenia samochodu, a nie ma miejsca do zamontowania stałego podnośnika. W artykule zaprezentowano mobilne podnośniki do podnoszenia całych samochodów osobowych, ich przeznaczenie, zalety i wady oraz przykłady spotykanych rozwiązań.
Niejeden już mechanik spalił się ze wstydu, gdy w obecności klienta szukał na próżno wskaźnika bagnetowego, aby sprawdzić poziom oleju. Coraz częściej zdarza się bowiem, że silnik nie ma takiego mechanicznego urządzenia pomiarowego, a stan oleju jest monitorowany przez czujnik poziomu lub czujnik jakości oleju. W samochodach z dynamicznym pomiarem stanu oleju silnikowego do przerwania tego pomiaru jest wykorzystywany sygnał ze stycznika w zamku pokrywy komory silnika. W artykule znajdziemy wyjaśnienie, dlaczego awaria stycznika może prowadzić do przepełnienia miski olejowej. Przeanalizowano również przypadki włączania się lampek kontrolnych i komunikatów w zestawie wskaźników informujących o problemach z układem smarowania czy poziomu oleju w silniku.
O napięciach pożyczonych do zasilania konkretnych podzespołów można dużo pisać, ale najlepiej jak omawia się konkretne przypadki. Autor artykułu posłużył się przy tym przykładem z praktyki warsztatowej, dotyczącym samochodu marki Opel z silnikiem 1.8 i sterownikiem typu Simtec. Aby naprawić uszkodzony system sterowania tego silnika, należy naprawić sterownik. Błędem nie jest wcale „pożyczenie” napięcia zasilania z innego miejsca. Autor opisuje szczegółowo sposób pobrania masy referencyjnej i napięcia dla tego sterownika. Innym omówionym przykładem jest Opel Zafira z typowym objawem niereagowania na pedał przyspieszenia. Po opisanych w numerze naprawach samochody jeżdżą bezawaryjnie przez wiele lat.
Zgodnie z procedurą diagnosta SKP, wykonując czynności okresowego badania technicznego, ocenia stan techniczny wyłącznie poprzez oględziny amortyzatorów pod kątem wycieków, uszkodzenia, jak i pewności mocowania. Zatem nie ma mowy o użyciu urządzenia do pomiaru skuteczności tłumienia drgań zawieszenia. To urządzenie jest wykorzystywane do niektórych badań dodatkowych, w głównej mierze do badania tzw. „powypadkowego”. Jakie metody stosuje się podczas badania amortyzatorów w SKP? Kiedy wynik badania jest pozytywny, a kiedy negatywny? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.