Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Od kilku lat funkcjonują przepisy dotyczące cofania liczników w pojazdach. Nadal jednak powstaje wiele pytań w tej sprawie, zwłaszcza odnośnie obowiązków prawnych diagnosty w przypadku, gdy odnotuje „przekręcony licznik”. Co ma zrobić diagnosta, gdy na badaniu technicznym okaże się, że ma do czynienia ze zmienionym wskazaniem drogomierza? Czy w każdym przypadku diagnosta powinien zgłaszać wykrycie takiej sytuacji do organów ścigania? Przecież wykrył potencjalne przestępstwo. Odpowiedź jest w przepisach, które zostały omówione w artykule.

 Ostatnio w mediach pojawia się dużo informacji na temat udogodnień, jakie są przygotowywane dla kierowców. Wiąże się to z rozwojem i rozbudową bazy CEP 2.0, a także z projektami zmian odpowiednich przepisów. Jednym z takich ułatwień ma być możliwość poruszania się pojazdem, mimo że kierowca nie ma przy sobie dowodu rejestracyjnego oraz potwierdzenia zawarcia umowy ubezpieczenia OC. W CEP 2.0 znajdują się informacje o pojeździe i wydanych dokumentach, dlatego też nie będzie problemu, aby podczas kontroli sprawdzić te dane ze stanem faktycznym. Pojawia się jednak pytanie: czy zawsze będzie można jeździć bez dowodu rejestracyjnego? A co z przyjazdem na badanie do SKP? Odpowiedź na to pytanie będzie można znaleźć w artykule.

W nr. 9/15 Serwisu Motoryzacyjnego wspomnieliśmy, że wielu niedoświadczonych diagnostów często zbyt pochopnie stwierdza usterkę sterownika, który w rzeczywistości jest całkowicie sprawny. Opisany wówczas problem dotyczył sytuacji, gdy nie ma możliwości komunikacji ze sterownikiem. W tym artykule autor zajął się przypadkiem, gdy mamy możliwość komunikacji, jednak odczyt pamię­ci usterek nie daje jednoznacznego rozwiązania problemu. Autor opisuje jak zminimalizować liczbę nietrafionych diagnoz.


Jak pokazuje praktyka warsztatowa, różnego rodzaju sterowniki (silnika, ABS, klimatyzacji itp.) stosunkowo rzadko ulegają uszkodzeniom. Kiedy jednak pojawiają się trudności z prawidłowym zdiagnozowaniem usterki, to właśnie ten element jest często podejrzewany o niesprawność. Problem ten jest sygnalizowany przez wyspecjalizowane serwisy elektroniczne zajmujące się naprawą sterowników. Okazuje się bowiem, że duży procent tych podzespołów – po sprawdzeniu w warunkach laboratoryjnych – nie ma żadnych usterek. Im rzadziej spotykany objaw awarii w samochodzie, tym większa tendencja wśród mechaników, aby uznać za jej przyczynę niedomaganie odpowiedniego sterownika – często jest to błędne wnioskowanie. Ponadto określona przez producentów strategia rozwiązywania problemów (algorytm) nie zawsze prowadzi do celu. W praktyce spotyka się bowiem usterki, które nie pasują do wzorca algorytmu. Wówczas trzeba podjąć działania na własną rękę i rozpocząć systematyczne poszukiwanie nieprawidłowości. W artykule opisano podstawową procedurę sprawdzania sterowników. 

Przepełnienie klimatyzacji staje się coraz częstszym problemem, z jakim spotykają się warsztaty. Wynika on z jednej strony ze zmniejszania pojemności układów klimatyzacji przez producentów samochodów, z drugiej – z pośpiechu w ich obsłudze z wykorzystaniem automatycznych stacji. Jakie są oznaki przepełnienia klimatyzacji i dlaczego ma to duże znaczenie w przypadku małych samochodów? Odpowiedź w artykule.





Aktualności













SiteLock