Subpages
W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Jak powinny być oznakowane urządzenia zamontowane na pojeździe?
W najbliższych tygodniach w stacjach kontroli pojazdów pojawi się wiele pojazdów jednośladowych w celu wykonania okresowego badania technicznego. Mimo że temat ten był poruszany wielokrotnie na łamach miesięcznika, warto odświeżyć podstawową wiedzę dotyczącą warunków technicznych, jakie muszą spełniać motocykle, i zakresu badania. Poza standardowymi czynnościami, takimi jak identyfikacja, odczyt wskazania drogomierza, czy pomiar sił hamowania, warto sobie przypomnieć, że podczas okresowego badania technicznego motocykla niektóre czynności są wykonywane inaczej niż w każdym innym pojeździe samochodowym. Badanie techniczne motocykla nie jest sprawą zbyt skomplikowaną, ale wymagającą odpowiedniej wiedzy, a także praktyki. Autor zachęca do regularnej lektury dzienników ustaw i pozostałych przepisów, aby wiedza na temat warunków technicznych, jak i sposobu przeprowadzania badań technicznych była cały czas na bieżąco uzupełniana i utrwalana.
Obecnie procedowanie na projektem ustawy o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” (UC48), który ma implementować do naszego porządku prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych, weszło w fazę konsultacji międzyresortowych. Jak się okazuje, sami urzędnicy mają wiele zastrzeżeń do jakości przygotowanego projektu. W artykule autor przedstawił najciekawsze uwagi na temat tego projektu zgłaszane przez różne resorty.
Okres pandemii przyczynił się do wzrostu zainteresowania kamperami. Z racji wysokiej ceny kamperów fabrycznie nowych część użytkowników decyduje się na przebudowę innych pojazdów, która polega na dostosowaniu ich w taki sposób, aby pełniły także funkcję mieszkalną. Pojazdem wyjściowym do zabudowy są najczęściej samochody osobowe lub ciężarowe, natomiast rzadziej autobusy lub samochody specjalne (np. ambulans, pożarniczy). W artykule omówiono sposób oceny stanu pojazdu przerobionego na kampera w zależności od tego, na jakiej powstał bazie.
Konsekwencje opuszczenia Wspólnoty przez Wielką Brytanię pojawiają się w wielu różnych obszarach, także w badaniach technicznych pojazdów kategorii M1 z kierownicą po prawej stronie przystosowanych do ruchu lewostronnego. Wydaje się, że po przeanalizowaniu przepisów dotyczących warunków technicznych i procedury badań, a także zakończenia okresu przejściowego, wszystko jest w miarę klarowne. Jednak do Izby docierają sygnały, że niektóre wydziały komunikacji odmawiają rejestracji pojazdów kategorii M1 z kierownicą po prawej stronie. Co więcej, pojawiają się także pytania od diagnostów na ten temat i do diagnostów, dlaczego przeprowadzili badanie techniczne z wynikiem pozytywnym. Czy można dopuścić te pojazdy do ruchu, czy też nie? Czy w 2021 r. można jeszcze przeprowadzić badanie techniczne takiego pojazdu z wynikiem pozytywnym? Odpowiedź na te pytania można znaleźć w artykule.