Subpages
W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy w przypadku badania okresowego przed pierwszą rejestracją, pojazdu sprowadzonego z zagranicy, który uprzednio został wyrejestrowany z terytorium RP i zarejestrowany w innym kraju, należy ponownie dokonać wprowadzenia danych do CEP (prerejestracji pojazdu)?
Ustawodawca ustawicznie ogranicza możliwość dokonywania zmiana konstrukcyjnych w pojazdach. Dotychczas narzędziem limitującym taką możliwość było narzucanie dodatkowych warunków technicznych lub konieczności uzyskania opinii jednostki uprawnionej do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz badań potwierdzających spełnianie odpowiednich warunków. W projekcie nowej ustawy o akcyzie zastosowano nowy środek o charakter ze fiskalnym, tj. w postaci nałożenia podatku akcyzowego w przypadku dokonania takiej zmiany. Wprowadzenie nowych uregulowań ma na celu wyeliminowanie nieprawidłowości w obszarze opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, poprzez uszczelnienie obrotu tymi wyrobami. Podatnik w przypadku dokonania w pojeździe zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj tego pojazdu na samochód osobowy będzie miał obowiązek złożenia deklaracji akcyzowej. Jak zmieni się prawo w tym zakresie i jakie jeszcze wprowadzono obowiązki dla właścicieli przerabianych pojazdów? Odpowiedź w artykule.
Elektromechaniczny układ kierowniczy to kolejny krok w stronę p oprawy bezpieczeństwa jazdy przy zachowaniu zmniejszonego zużycia paliwa i ochrony środowiska naturalnego. Rezygnacja z tradycyjnego obiegu hydraulicznego, na rzecz elektromechanicznego sterowania z zaawansowanymi funkcjami wspomagającymi, wymaga zupełnie innego spojrzenia warsztatu na naprawę i diagnostykę tego systemu. W artykule zaprezentowano elektromechaniczny układ kierowniczy stosowany przez koncern Volkswagena. Autor przedstawił najczęstsze usterki układu oraz sposób ich diagnozowania.
Jest już pierwszy kraj w Unii Europejskiej, który zdecydował się na sprawdzanie emisji cząstek stałych podczas okresowego badania technicznego. I nie są to Niemcy, chociaż w tym kraju planowano pierwotnie wprowadzić ten pomiar już od 1 stycznia tego roku. To, co nie udało się w Niemczech, m.in. ze względu na niemożliwość uzgodnienia procedury pomiarowej, udało się w małej Holandii, nazywanej obecnie Niderlandami. Obowiązkowe pomiary cząstek dla samochodów osobowych i ciężarowych z silnikiem Diesla rozpoczną się 1 lipca 2022 r. Ustawiono dość wysoką wartość graniczną, bo wynoszącą 1 mln ppm. Holenderskie ministerstwo uzasadniło ten poziom stwierdzeniem, że celem procedury pomiarowej jest wykrycie i usunięcie z ruchu przede wszystkim pojazdów ze zdemontowanymi filtrami cząstek stałych. Szacuje się, prawie 125 000 samochodów z silnikiem Diesla może w Holandii nie przejść badania czystości spalin. Kolejnymi krajami UE, gdzie rozpocznie się sprawdzanie emisji cząstek stałych, są Belgia i Niemcy (o organizacji badań w Niemczech można przeczytać na str. 15). W Polsce nie ma obecnie planów rozszerzenia badań technicznych, m.in. ze względu na bardzo wysoki koszt zakupu przez SKP odpowiedniego miernika stężenia cząstek. Póki co mamy czteroletnie opóźnienie w dostosowaniu wewnętrznych przepisów do dyrektywy 2014/45/UE. Jak przebiega u nas wdrażanie tej dyrektywy, można przeczytać w artykule Marcina Barankiewicza (str. 10). Polecam również artykuły Rafała Szczerbickiego i Artura Granoszewskiego o możliwościach dokonywania zmiana konstrukcyjnych w pojazdach (str. 8 i 12).
Zapraszam do lektury numeru
Krzysztof Trzeciak
W Polsce jedną z najpopularniejszych marek pojazdów jest Audi, zaczynając od modelu A1 aż do A8, na dużych suwach Q7 i Q8 kończąc. W każdym z tych modeli możemy znaleźć przeróżne usterki, z których jedne są mało uciążliwe, a drugie powodują często, że mechanicy bezradnie rozkładają ręce, próbując najpierw je zdiagnozować, a następnie naprawić. Jedna z takich usterek zdarza się w modelach Audi A6 C6 produkowanych w latach 2004-2011 i oznacza dla kierowcy brak możliwości uruchomienia silnika i kontynuacji jazdy. Jednym z objawów jest brak odblokowania kolumny kierownicy, połączony ze zgaśnięciem kontrolek w zestawie wskaźników. Początkowo za przyczynę uznaje się wyładowanie akumulatora, jednak dokładniejsza diagnostyka pozwala wskazać właściwą i przyczynę i jest nią moduł J518. Autor analizuje w artykule proces diagnozowania oraz przedstawia możliwości naprawy modułu.