Subpages
Wypadania zapłonów, jeśli jest ich za dużo, mogą zniszczyć katalizator. Zawsze przyczyniają się do zwiększenia emisji składników szkodliwych spa lin. System diagnostyki pokładowej standardu OBD II/EOBD musi więc nadzorować procesy spalania w silniku, aby poinformować kierowcę oraz mechanika, że w silniku występują lub występowały wypadania zapłonów. Chroni on kierowcę przed wydatkiem (zniszczony katalizator), a środowisko naturalne przed nadmiernym zanieczyszczeniem. Z artykułu można się dowiedzieć, jak system OBD wykrywa wypadanie zapłonów, kiedy wyłącza monitor wypadania zapłonów oraz w jaki sposób ocenia możliwe następstwa tego zjawiska.
W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Jak powinien być oznakowany samochód ciężarowy straży pożarnej?
Coraz częściej zdarza się, że diagnosta, ze względu na stan techniczny pojazdu lub postawę jego właściciela, nie chce wykonać badania technicznego. Zamiast wystawić pojazdowi wynik negatywny, wydala go ze stacji twierdząc, że nie będzie ryzykował utraty swoich uprawnień zawodowych i tym samym nie podejmuje się wykonania badania technicznego. Czy taki proceder jest zgodny z prawem? W artykule omówiono tę kwestię w kontekście jednego z nowszych orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego.
Nadchodzi w życiu diagnosty taki dzień, w którym trzeba zmierzyć się z pojazdem niecodziennym, nietuzinkowym, o specyficznej konstrukcji i przeznaczeniu – pojazdem specjalnym. W sytuacji, gdy taki pojazd przyjedzie na badanie techniczne często trudno jest znaleźć wymagania, jakie musi on spełnić. Podstawową rzeczą do ustalenia jest sama definicja pojazdu specjalnego. Na co zwrócić uwagę podczas podania pojazdu specjalnego? Jakie warunki techniczne musi spełniać taki pojazd? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule.
W ostatnich wydaniach „Ser wisu Motoryzacyjnego” szeroko opisywaliśmy planowane zmiany w systemie badań technicznych pojazdów. Okazuje się, że to nie jedyne projekty, które będą nowelizowały ustawę „Prawo o ruchu drogowym” w przyszłości. Równolegle do zmian w badaniach technicznych procedowany jest projekt zmiany do ustawy „Prawo o ruchu drogowym” nr UD94, który wprowadza zmiany w przepisach dotyczących ograniczników prędkości, odstępstw od warunków technicznych oraz drogomierzy. Poniżej o planowanych zmianach w tym zakresie.