Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Nasza fotograficzna rubryka „Negatywy w obiektywie” cieszy się nieoczekiwanym zainteresowaniem czytelników. Świadczą o tym przysyłane zdjęcia ciekawych i często zaskakujących przypadków, z jakimi mają do czynienia stacje kontroli pojazdów. Te zdjęcia z jednej strony wskazują diagnostom, na co warto zwracać uwagę podczas badania, z drugiej pokazują pomysłowość użytkowników w tuszowaniu faktycznego stanu swoich aut. W tym numerze publikujemy zdjęcia przysłane przez pana Tomasza ze Świnoujścia, prezentujące nadmierną, niedopuszczalną korozję, która nie mogła powstać od poprzedniego badania (str. 11). Nasz czytelnik w ten sposób już od dawna na własny użytek dokumentuje „negatywy” z wykonanych badań i zachęca innych do robienia zdjęć. Czas poświęcony na wykonanie kilku zdjęć oraz przesłanie ich do systemu zajmuje niecałą minutę, ale ten czas może przynieść wymierną dla diagnostów korzyść. Tak jak pomocne w pracy mogą okazać się informacje i wskazówki zawarte w artykułach Karola Rytla o wymaganym wyposażeniu pojazdów przerabianych na kampery (str. 12) i Artura Granoszewskiego o badaniu motocykli czterokołowych (str. 16). Naszym czytelnikom z SKP polecam także artykuł Marcina Barankiewicza, odpowiadający na pytanie: Czy w 2021 r. można jeszcze przeprowadzić badanie „anglika” z wynikiem pozytywnym? (str. 8) oraz artykuł Rafała Szczerbickiego (str. 10) prezentujący ostatnią fazę konsultacji międzyresortowych nad projektem zmian w ustawie „Prawo o ruchu drogowym”.

Zapraszam do lektury

Krzysztof Trzeciak

W ciągu ostatnich dwóch dekad konstruktorzy silników rozszerzali zakres zadań, jakie spełnia wałek rozrządu, dzięki czemu coraz bardziej komplikowała się jego budowa. Duże zmiany w konstrukcji wałków rozrządu przyniosło zastosowanie układów zmiennych faz rozrządu. Systemy te na ogół wymagały rozbudowania wałka rozrządu o dodatkowe krzywki, które współpracowały z mechanizmem realizującym otwarcie zaworów za pośrednictwem krzywek o dwóch lub trzech różnych profilach. W artykule przedstawiono różna układy napędzane wałkiem rozrządu oraz możliwe usterki, z jakimi mogą spotkać się mechanicy.

Sytuacja epidemiologiczna zmusiła przedsiębiorców prowadzących lokale gastronomiczne i sklepy do poszukiwania nowych sposobów na dotarcie do konsumentów. Pojawiły się food trucki i mobilne sklepy, które są idealnym rozwiązaniem na prowadzenie działalności gospodarczej, mimo obowiązujących obostrzeń. Rosnąca popularność takich mobilnych lokali sprawia, że pojazdy takie coraz częściej pojawiają się w stacjach kontroli pojazdów. Jakie warunki techniczne powinny spełniać tego typu pojazdy? Na co zwrócić szczególną uwagę podczas badania technicznego? Kiedy dany pojazd zakwalifikować do rodzaju specjalny o przeznaczeniu sklep/bar? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w numerze.

W warsztacie samochodowym najbardziej niepożądane są te zgłaszane usterki pojazdów, które są bardzo nietypowe i znacznie wykraczają poza przyjęte procedury napraw. Diagnozowanie takich przypadków przy użyciu sprzętu diagnostycznego nie daje żadnych wskazówek na temat dalszego sposobu postępowania. Wówczas w naprawie bardzo pomocna może okazać się rozmowa z klientem. Jak pokazuje praktyka, za większością powstających problemów stoi wcześniejsza naprawa i stosowanie tanich zamienników. Dlatego tak ważne jest dokładne wysłuchanie właściciela pojazdu, od którego trzeba uzyskać jak najwięcej informacji z okresu bezpośrednio przed zaistnieniem usterki, jak również o niedomaganiach i naprawach wykonanych w przeszłości. Bardzo często są to informacje, które mogą pomóc w przyjęciu właściwej strategii lokalizowania zaistniałego problemu. W artykule przedstawiono dwa przykłady poprawnie przeprowadzonych wywiadów.

Dyrektywa 2014/45/UE weszła w życie 20 maja 2014 r. Kraje członkowskie miały czas na przygotowanie projektów krajowych aktów prawnych do 20 maja 2017 r., aby dostosować wewnętrzne przepisy do wymagań określonych w dyrektywie. Polska nie dokonała jeszcze pełnej transpozycji nowej dyrektywy. Polski system badań technicznych opiera się na przepisach poprzedniej dyrektywy, która została poprawnie wdrożona do prawa polskiego. Projekt obecnych zmian zakładał swego rodzaju rewolucję w systemie badań technicznych, wychodząc w wielu miejscach poza zakres regulacji obowiązkowego wdrożenia określony w dyrektywie. Kiedy ostatecznie nastąpi transpozycja unijnej dyrektywy do prawa krajowego i na ile zostanie osiągnięta zgodność z przepisami unijnymi? Wyjaśnienie w artykule.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock