Subpages
Sprowadzony z zagranicy samochód Chrysler Voyager objawiał niepokojące wibracje podczas jazdy, nasilające się wraz ze wzrostem prędkości. Wibracje nasilały się przy przyspieszaniu do prędkości około 60 – 70 km/h, a powyżej 90 km/h słabły. Najprostszym wyjaśnieniem powodu wibracji było uszkodzenie opony lub felgi. Jednak po zamontowaniu nowych opon i wyważeniu kół jazda wykazała, że wibracje występowały nadal. Nie pomogła również regulacja geometrii kół i skasowanie luzów w zawieszeniu. Winny wibracjom był drobny element pozostawiony przez mechanika. Jaki błąd popełniono w warsztacie – wyjaśnienie w numerze.
W numerze 11/2017 SM została przedstawiona procedura kalibrowania czujnika radarowych i kamery w samochodzie Grupy VAG na stanowisku firmy Bosch. Po uzupełnieniu stanowiska w odpowiednie tablice można jednak także obsługiwać samochody innych marek. Jak przebiega kalibracja zaawansowanych asystentów kierowcy w przypadku samochodów KIA i Hyundai? Opis procedury przedstawiono w artykule.
W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie, przy jakich badaniach technicznych nie wymaga się tablic rejestracyjnych? Tablice rejestracyjne w ostatnich latach – za sprawą zmieniających się przepisów – stały się jednym z „najważniejszych” punktów badania technicznego. Różnorodność interpretacji doprowadzała do takich sytuacji, w których diagnosta był zmuszony zadać pytanie użytkownikowi: W którym wydziale komunikacji Pan/Pani będzie rejestrować pojazd? Od odpowiedzi zależało, czy tablice do badania technicznego będą wymagane, czy też nie. W artykule także wyjaśniono kwestie nadawania cech identyfikacyjnych na podstawie decyzji starosty i wymagania tablicy rejestracyjnej przy nabijaniu nowych numerów.
Rozwiązanie Twinport ECOTEC, w którym zastosowano małe przepustnice w podwójnych kanałach dolotowych, jest spotykane wielu silnikach benzynowych Opla o pojemności od 1.0 do 1.6 litra. Potrafi czasami dostarczyć sporych problemów użytkownikom tych aut. Usterka kolektora Twinport powoduje najczęściej zaświecenie kontrolki „check” i zapisanie kodu P1113, ponadto samochód wyraźnie traci dynamikę oraz wzrasta zużycie paliwa. W jaki sposób diagnozować tego typu awarię? Odpowiedź w artykule.
Nie bez problemów wystartował CEP 2.0 dla stacji kontroli pojazdów. Ujawniły się błędy np. w słowniku usterek czy w słowniku badań technicznych (brak dodatkowego badania technicznego HAK). Praca SKP w realiach nowego CEP 2.0 jest możliwa po wprowadzeniu zmian w procedurze badań. W Dzienniku Ustaw z 10 listopada 2017 r. ukazało się rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań oraz wzorów dokumentów. Zmiany te różnią się nieco od projektu rozporządzenia, który był omawiany w numerze 10/2017 SM. Występujące różnice zostały omówione w artykule.