Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W stałej rubryce zamieszczono odpowiedź na pytanie: Czy w przypadku zespołu pojazdu składającego się z samochodu ciężarowego i przyczepy można wykonać dodatkowe badanie techniczne pojazdu przeznaczonego do nauki jazdy i egzaminowania?

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji od 16 stycznia 2025 r. umieszczono projekt ustawy zmieniającej prawo o ruchu drogowym dotyczące ustanowienia przesłanek do przyznawania prawa jazdy. Nowe przepisy mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz poprawę mobilności młodych osób, zmniejszając ryzyko ich wykluczenia komunikacyjnego. Proponuje się przywrócenie możliwości wydawania prawa jazdy kategorii B osobom, które osiągnęły 17 lat. Ten projekt wzbudza jednak dużo kontrowersji. Z jednej strony bowiem uzasadnienie ustawy wskazuje, że najmłodsi kierowcy powodują najwięcej wypadków, a z drugiej strony – postuluje się przyznanie praw jazdy siedemnastolatkom. W ocenie autora artykułu taki pomysł jest wewnętrznie sprzeczny.

W ostatnim czasie do biura PISKP wpływa coraz więcej zapytań dotyczących badania pojazdów obcokrajowców. Czy można wykonać okresowe badanie techniczne w pojeździe, w którym dowód rejestracyjny został zatrzymany przez organ kontroli ruchu drogowego, a pojazd jest zarejestrowany poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej? W artykule autor stara się wyjaśnić przedmiotowe zagadnienie.

W2023 r. w tzw. ustawie homologacyjnej pojawił się zapis, że wymóg posiadania homologacji dotyczy także pojazdów używanych. Jeżeli pojazd nie ma homologacji lub jej odpowiednika, to producent, dystrybutor lub importer jest zobowiązany uzyskać taki dokument lub indywidualne dopuszczenie tego pojazdu. W związku z problemami, które towarzyszą nam od 2024 r., dotyczącymi pojazdów bez homologacji, należy przypomnieć co to jest homologacja i jakie mamy jej odmiany. Więcej informacji na ten temat podano w artykule.

Pojawienie się sztucznej inteligencji (AI) wywołuje tyle samo obaw co nadziei i pozytywów związanych z jej wpływem na nasze życie. Jednym z potencjalnych zagrożeń jest utrata kontroli człowieka nad AI oraz utrata miejsc pracy. Do listy potencjalnych zagrożeń są dodawane cyberbezpieczeństwo, dezinformacja i deepfake, czyli tworzenie fałszywych wideo. Mamy jednak również liczne przykłady pozytywnego wpływania AI na społeczeństwo. Jednym z nich jest wpływ na bezpieczeństwo ruchu na drogach. Jak wiadomo, przyczyną licznych wypadków drogowych jest używanie w czasie jazdy telefonu komórkowego, trzymanego w ręku. Co prawda jest to prawnie zakazane, ale trudne do wyegzekwowania. I tu z pomocą przychodzi AI. Są już kraje w Europie, np. W. Brytania, Francja, gdzie wprowadzono lub planuje się wprowadzić fotoradary ze sztuczną inteligencją, które wychwytują nie tylko pojazdy przekraczające limit prędkości, ale również, czy kierowca nie rozmawia przez telefon, czy w samochodzie nie jedzie zbyt dużo osób oraz czy wszyscy mają zapięte pasy. Na polskich drogach już zadebiutował niemiecki fotoradar TraffiStar SR390, który monitoruje do sześciu pasów jednocześnie, wykrywa używanie telefonu, niezapięte pasy lub przejazd na czerwonym świetle. Większość kierowców popiera stosowanie technologii opartych na wykorzystywaniu kamer do egzekwowania prawa. Dlatego połączenie fotoradarów z AI sprawi, że dbający o bezpieczeństwo odetchną z ulgą. Czy z taką samą ulgą będziemy mogli odetchnąć po wprowadzeniu możliwości uzyskania przez 17-latków prawa jazdy. Więcej o tym projekcie piszemy na stronie 13.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Podkategorie





Aktualności













SiteLock