Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W związku z unijnymi wymaganiami, wycofywano z klimatyzacji nowych samochodów czynnik chłodniczy R134a, zastępując go czynnikiem R1234yf, do którego wytwarzania prawa patentowe mają tylko koncerny Honeywell i DuPont. Jednak ze względu na jego właściwości palne, stwarzające według niektórych producentów niebezpieczeństwo powstania pożaru w wyni­ku ewentualnej kolizji, trwają poszukiwania alternatyw­nej substancji bezpiecznej zarówno dla środowiska, jak i dla uczestników ruchu drogowego. Związkiem takim może być np. dwutlenek węgla (CO2), oznaczany w prze­myśle chłodniczym symbolem R744. Jaka jest szansa, że ten tani i ogólnie dostępny czynnik zastąpi drogi R1234yf? Odpowiedź w numerze.

W tym numerze autor odpowiada na pytanie, czy przy badaniu dodatkowym Bus 100 należy każdorazowo wymagać potwierdzenia o przebadaniu pojazdu w zakresie stateczności po rozerwaniu jednej z opon kół osi przedniej?

Ogólne zasady prowadzenia postępowań wobec obywateli są określone w funkcjonującym od 1960 r. „Kodeksie postępowania administracyjnego”. Od wielu lat słychać głosy, że przepisy te, pomimo wielokrotnej nowelizacji, nie przystają do współczesnych realiów. Obecnie strona rządowa zgłosiła projekt gruntownej ich nowelizacji, aby unowocześnić zasady działania administracji. W artykule autor przybliża najistotniejsze propozycje zmian w tym zakresie, m.in. wprowadzenie administracyjnych kar pieniężnych, czy tzw. milczącej zgody urzędów. 

W poprzednim numerze „Serwisu Motoryzacyjnego” w artykule poruszono problem pobierania opłaty ewidencyjnej w związku z przełożeniem uruchomienia projektu CEP 2.0. Oczekiwano, że ta część systemu, która jest dedykowana dla stacji kontroli pojazdów, może być uruchomiona wcześniej. Tak też się stało. W pierwszej kolejności planuje się udostępnienie kierowcom możliwości sprawdzenia przez Internet liczby punktów karnych. Zdaje się, że nastąpi to już w okolicach kwietnia. W artykule podano również inne funkcje CEP 2.0, które będą obowiązywać jeszcze w pierwszej połowie tego roku.

Często sporym problemem dla diagnosty – głównie w okręgowej stacji kontroli pojazdów – jest spraw­dzenie tachografu. Pojawiają się wątpliwości, czy za­wsze musi występować w wyposażeniu chociażby pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t, a już jak tam jest – czy dodatkowo musi być zawsze zalegalizowany. Aby rozwiać te wątpliwości, należy dokładnie przeanalizować przepisy. W artykule autor wyjaśnia, jakie niesprawności i braki w tachografie skutkują usterką istotną, czyli wynikiem negatywnym badania, kiedy nie wymaga się tachografu oraz w jakich przypadkach obowiązuje diagnostę procedura sprawdzenia tego urządzenia.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock