Pół roku temu rozpoczęliśmy publikację cyklu artykułów „Obsługa klientów w SKP” Macieja Matczaka, w którym autor pisze o różnych aspektach obsługi klienta, zarówno w stacjach kontroli pojazdów, jak i warsztatach. Cykl ma na celu edukowanie mechaników i diagnostów w temacie zachowań wobec klientów, z korzyścią dla własnego zakładu. Jak ważna jest to kwestia, pokazuje opublikowany w styczniu raport niemieckiej organizacji DAT. Przedmiotem badań były m.in. satysfakcja klienta z serwisu oraz powody wyboru danego warsztatu. Użytkowników samochodów pytano, jaka była kolejność ich priorytetów przy wyborze warsztatu. Wyniki ankiet pokazują, że przede wszystkim liczyła się życzliwość personelu i dbanie o klienta, następnie dobra lokalizacja i jakość wykonywanej pracy. Na kolejnych miejscach znalazły się zaufanie i wieloletnia znajomość warsztatu oraz doświadczenie zawodowe personelu. Dopiero na dalszym miejscu stawiano dobry stosunek ceny do jakości usług. Ankietowani podkreślali, że ważny był dla nich sposób komunikowania się warsztatu z klientem. Czy ze strony pracowników było zainteresowanie podjęciem dialogu, czy też komunikacja ograniczała się tylko do odebrania kluczyka? Są to kwestie istotne dla działalności i rozwoju każdego warsztatu lub SKP. Dlatego warto skorzystać z każdej formy podnoszenia świadomości pracowników w tym zakresie.
Do Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów docierają liczne zapytania od diagnostów i właścicieli SKP o interpretację przepisów lub o pomoc w rozwiązywaniu problemów technicznych. Wiele z tych pytań powtarza się, co oznacza, że nie dotyczą spraw sporadycznych. Aby udzielane odpowiedzi dotarły do całego środowiska, wprowadzona zostaje od numeru styczniowego stała rubryka, gdzie specjaliści PISKP będą dzielić się swoją wiedzą na zgłaszany problem. W tym numerze Karol Rytel odpowiada na pytanie, czy diagnosta może zezwolić na poruszanie się pojazdu, gdy policja zatrzymała dowód rejestracyjny, i określić kolejny termin badania na okres 14 dni?
Od 1 stycznia 2017 r. ustawodawca, w związku z wprowadzeniem nowych uregulowań dotyczących minimalnej stawki godzinowej przy umowach zlecenia oraz umowach o świadczenie usług, wprowadził nowe obowiązki oraz sankcje dla przedsiębiorców. W artykule przedstawiono sposób ustalania wysokości wynagrodzenia wg. nowych przepisów, wyłączenia co do rodzajów umów zlecenia lub świadczenia usług oraz kary za nieprzestrzeganie nowych uregulowań.
Artykuł jest trzecim z serii opisujących procedowane obecnie przez ministra infrastruktury i budownictwa zmiany w prawie – zmiana ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, które mają wpływ na działalność stacji kontroli pojazdów oraz pracujących w nich diagnostów. W zamieszczonym materiale autor odnosi się do tego, na co powinni przygotować się uprawnieni diagności i jakie zmiany prawa w stosunku do nich planuje ustawodawca. Zmiany te dotyczą szczególnie wymaganego wykształcenia i praktyki zawodowej, odejścia od uprawnień imiennych oraz sankcji dla diagnosty. Omówiono również planowaną zawartość ogólnopolskiego rejestru diagnostów, który ma być powszechnie dostępny.
W poprzednich artykułach opisano warunki techniczne oraz szczegółowe wymagania, które powinny być spełnione w samochodzie ciężarowym po dokonaniu zmian konstrukcyjnych. W tym numerze autor zajął się wyposażaniem pojazdu w przegrodę oddzielającą przestrzeń pasażerską od części bagażowej oraz punktami mocowania ładunku. W artykule podano wymagania dotyczące przegrody, wymagania wytrzymałościowe dotyczące punktów mocowania oraz zamieszczono nowy wzór potwierdzenia jednostki uprawnionej.