Jedną z najpopularniejszych jednostek wysokoprężnych spotykanych w pojazdach jeżdżących po naszych drogach jest silnik 1.9 TDI PD, produkowany przez Volkswagena. Przez kilkanaście lat produkcji „zapracował” sobie na opinię niezawodnego i taniego w eksploatacji. Jednak znaczne przebiegi pojazdów i duża ich liczba wyposażona w ten silnik powodują, że są one stosunkowo częstymi gośćmi w warsztatach. Na podstawie swojej wiedzy autor dzieli się uwagami dotyczącymi specyfiki naprawy tych silników, wynikającej z zastosowania w nich rozwiązań niespotykanych w innych samochodach.
Nie ma chyba mechanika, który nie spotkałby się w swojej pracy z zanieczyszczonym silnikiem. Każdy silnik benzynowy i wysokoprężny ma osady. Nawet w nowym pojeździe, zlany po pierwszej wymianie olej będzie wykazywał oznaki zanieczyszczenia silnika. W artykule można znaleźć odpowiedzi na pytania: Co to jest czarny szlam i jak powstaje? Jakie czynniki przyspieszają tworzenie się szlamu? Jakie są skutki nadmiernych szlamów w silniku? Jak można przeciwdziałać temu zjawisku?
Autor opisuje kilka przypadków ze swojej praktyki warsztatowej, gdy podczas naprawy doszło do nieumyślnego uszkodzenia innych elementów. Zadaniem warsztatu jest z jednej strony unikanie takich sytuacji przez dokładne wykonywanie pracy, bez pośpiechu i nerwowości, a z drugiej strony szczegółowa kontrola po wykonaniu usługi. Omówiono również problem wymiany uszkodzonych części na używane, kupione na giełdzie. Po zamontowaniu części, jednak nie zawsze wszystko można sprawdzić do końca. Czasami usterki objawiają się dopiero po wielu godzinach pracy, a nawet po kilku dniach. I to też trzeba brać pod uwagę, gdy klient zgłosi się z reklamacją naprawy.
Diagnostyka i naprawa współczesnych pojazdów samochodowych wymagają od naprawiającego nie tylko wiedzy, ale również pewnego algorytmu działań w poszukiwaniu miejsca usterki. Każdy naprawiający pojazdy samochodowe wie, że stworzenie jednego idealnego algorytmu postępowania przy zaistniałych usterkach byłoby bardzo trudne lub wręcz niemożliwe. Wynika to z bardzo dużej liczby możliwych przyczyn wystąpienia danej usterki. Dlatego w artykule autor naszkicował zarys postępowania oparty na podstawowych krokach diagnostycznych, wymaganych do wykonania w miarę szybkiej diagnostyki samochodu, który nie daje się uruchomić.
1 lipca tego roku weszła w życie zmiana przepisów (DzU z 2016 r., poz. 858), wprowadzająca obostrzenia warunków technicznych w przypadkach zmian konstrukcyjnych. W artykule przedstawiono przypadki przeróbek, jakie są objęte zapisami prawnymi. Podano wykazu jednostek uprawnionych do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz badań potwierdzających spełnianie odpowiednich warunków, w tym w zakresie wytrzymałości przegrody i punktów mocowania ładunku. Dużo miejsca poświęcono opisaniu konkretnych badań zmian konstrukcyjnych, które wykonuje jednostka uprawniona.