Wielkimi krokami zbliża się koniec 2015 r., a więc moment, do którego wiele podstawowych stacji kontroli pojazdów będzie miało prawo wykonywania niektórych dodatkowych badań technicznych zastrzeżonych dla stacji okręgowych oraz pojazdów powyżej 3,5 t dmc. W związku z tym wielu przedsiębiorców odkładało na ostatnią chwilę konieczność uzyskania nowego poświadczenia warunków lokalowych i wyposażenia swoich stacji. W artykule opisano położenie prawne tych właścicieli SKP, którzy nie zdołają uzyskać stosownej decyzji dyrektora TDT do końca tego roku.
Na przestrzeni lat w pojazdach stosowano różne rozwiązania pasów bezpieczeństwa: od dwupunktowych bez zwijaczy do trzypunktowych ze zwijaczami i napinaczami pirotechnicznymi. Ciekawostką jest fakt, że przez wiele lat w samochodach ciężarowych w ogóle nie było pasów bezpieczeństwa. Natomiast w niektórych samochodach osobowych, pomimo wyposażenia pojazdu w fabryczne punkty mocowania pasów na tylnych siedzeniach, pasów nie było. Autor przybliża w artykule zagadnienia wyposażenia w pasy, analizując przepisy krajowe i międzynarodowe.
Kontynuujemy cykl na temat podstaw aktywności internetowej warsztatu samochodowego. Posiadanie własnej, odpowiednio zaprojektowanej i wypełnionej właściwą treścią strony internetowej oraz sprawne odpowiadanie na elektroniczne listy skierowane do firmy na pewno będą świadectwem profesjonalizmu oraz nowoczesności warsztatu. W poprzednim numerze omówiliśmy temat zawartości i formatu strony, teraz kolej na jej tworzenie.
Ostatnia nowelizacja rozporządzenia w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów, która weszła w życie 15 sierpnia 2015 r., w zasadniczej części dotyczyła dopuszczenia do ruchu tzw. „anglików”. Ale nie tylko. Dodatkowo w tej nowelizacji udało się zawrzeć także inne ważne zmiany, o które od dawna zabiegała PISKP w imieniu środowiska. Autor omawia zmiany m.in. wynikające z postulatów środowiska, które były oparte na doświadczeniu, na rzeczywistych przypadkach, mających miejsce w stacjach kontroli pojazdów.
Czy stan filtra DPF może mieć wpływ na sprawność turbosprężarki? Czy usterka objawiająca się spadkiem osiągów pojazdu i wyrażana jest nagłą utratą mocy i prędkości jest faktycznie spowodowana przez układ doładowania? Bardzo często brak wiedzy o wzajemnych relacjach technicznych poszczególnych systemów jest przyczyną kilkukrotnej wymiany określonych podzespołów. W podglądzie parametrów pracy układu doładowania zaobserwujemy bardzo często brak wzrostu ciśnienia po zwiększeniu prędkości obrotowej silnika. Taka informacja mówi nam nie o uszkodzeniu turbosprężarki, tylko o nieprawidłowości w jej działaniu tego lub innego układu w całości systemu. Może być wynikiem wielu usterek, zarówno układu sterowania wydajnością turbosprężarki, jak i systemu paliwowego, czy niedrożnością układu wydechowego. O wzajemnych zależnościach układu doładowania z filtrem DPF i układem EGR w artykule.