Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

18 listopada w Warszawie odbył się ogólnopolski protest przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów. Okazał się sukcesem środowiska badań technicznych. Na ręce przedstawicieli Kancelarii Prezesa Rady Ministrów została złożona petycja w sprawie waloryzacji opłat za badania techniczne oraz 3384 deklaracje poparcia. W artykule omówiono działania PISKP na rzecz urealnienia wysokości opłat za badania techniczne, które zyskały poparcie branży motoryzacyjnej i wielu środowisk.

W ciągu ostatnich dwóch dekad konstruktorzy silników rozszerzali zakres zadań, jakie spełnia wałek rozrządu, dzięki czemu coraz bardziej komplikowała się jego budowa. Duże zmiany w konstrukcji wałków rozrządu przyniosło zastosowanie układów zmiennych faz rozrządu. Systemy te na ogół wymagały rozbudowania wałka rozrządu o dodatkowe krzywki, które współpracowały z mechanizmem realizującym otwarcie zaworów za pośrednictwem krzywek o dwóch lub trzech różnych profilach. W artykule przedstawiono różna układy napędzane wałkiem rozrządu oraz możliwe usterki, z jakimi mogą spotkać się mechanicy.

Okresowe badanie techniczne ma na celu przede wszystkim potwierdzenie sprawności pojazdu pod względem jego stanu technicznego. Natomiast równie ważnym elementem tego badania jest sprawdzenie, czy pojazd spełnia warunki techniczne pojazdu. Badanie w SKP polega m.in. na sprawdzeniu, czy pojazd odpowiada warunkom technicznym określonym w rozporządzeniu ministra infrastruktury. Obserwując na co dzień ruch drogowy, można odnieść wrażenie, że jest z tym spory problem. Da się bowiem zauważyć pojazdy, które przeszły modyfikację i nie spełniają przepisów w zakresie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia. W artykule autor wykazuje, że sprawdzenie warunków technicznych pojazdu jest nierozerwalną częścią jego badania.

Zazwyczaj w natłoku rożnych wakacyjnych przygotowań na plan dalszy schodzi kwestia badania technicznego posiadanego samochodu i jego ważności. Częściej sprawdza się przed wakacyjnym wyjazdem ogólny stan samochodu i jego sprawność, niż to, czy ma ważne badanie. Od kiedy zniesiono obowiązek wożenia ze sobą dowodu rejestracyjnego rzadko się do niego zagląda. Łatwo więc przeoczyć, że ważność badania technicznego kończy się w czasie wyjazdu urlopowego. Wtedy pojawia się problem. Jeśli nawet auto jest sprawne i z powodzeniem przeszłoby badanie techniczne w najbliższej SKP, to nie można go zrobić. Czy jest wyjście awaryjne? Autor w swoim artykule proponuje takie wyjście, które sprawdza się w praktyce.

 

 

We współczesnych samochodach jest zastosowanych od kilku do kilkunastu sieci cyfrowych. W związku z tym muszą istnieć punkty, w których następuje wymiana danych między sieciami. Takich punktów w formie połączeń galwanicznych (nazywanych również węzłami) jest w samochodzie nawet kilkaset. Węzły sieci w danym samochodzie są ważnymi źródłami informacji dla diagnostów. Na czym polega ich diagnozowanie węzłów i jakie są najczęstsze przyczyny ich niesprawności? O tym w artykule.





Aktualności













SiteLock