Subpages
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Jednym z najczęściej spotykanych rozwiązań dotyczących ciągnięcia przyczepy jest zastosowanie mechanicznych elementów sprzęgających, jakimi są zaczepy kulowe i głowice zaczepowe. W artykule przedstawiono praktyczne aspekty sprawdzania tego typu urządzeń sprzęgających oraz podano kilka przydatnych informacji dotyczących przepisów międzynarodowych, których nie znajdzie się w rozporządzeniu w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów. Omówiono również sposób ustalania, czy dany pojazd może ciągnąć jakąkolwiek przyczepę.
- Szczegóły
- Olga
- Kategoria: Subpages
Właściciel samochodu BMW X3 model E83 3.0 d z 2004 r. zgłaszał szarpanie w trakcie jazdy połączone z dziwnymi dźwiękami dochodzącymi spod fotela kierowcy, zwłaszcza w trakcie jazdy po łuku w lewą stronę. Jako dodatkową informację podawał, że szarpanie jest odczuwalne intensywniej w trakcie dynamicznej jazdy przy wciśniętym zdecydowanie pedale przyspieszenia. Kolejne warsztaty nie potrafiły zdiagnozować usterki, ponieważ nie analizowały poszczególnych systemów zainstalowanych w tym samochodzie. Wystarczyło poznać sposób działania napędu xDrive, aby postawić poprawną diagnozę. Z jakich elementów składa się układ napędowy xDrive i który z nich był odpowiedzialny za zgłaszane objawy – odpowiedź w artykule.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
W nr. 9/2023 Serwisu Motoryzacyjnego opisano wprowadzenie do krajowych przepisów pojęcia „samochód osobowy przeznaczony do zawodów sportowych”. Przedstawiono ogólne warunki takich pojazdów i zasady, na jakich będą one mogły poruszać się po drogach publicznych. Jednym z warunków dopuszczenia takiego pojazdu do ruchu będzie konieczność wykonania badania technicznego w SKP. Ostatnio pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie badań co do zgodności z warunkami technicznymi samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych oraz wzorów dokumentów związanych z tymi badaniami (nr w wykazie 349), który obecnie trafił do opiniowania. Wiadomo już, jak takie badanie miałoby wyglądać, jaki będzie jego zakres oraz jakie kryteria oceny stanu technicznego będzie sprawdzał diagnosta. Zostały one przedstawione w artykule.
- Szczegóły
- Janusz
- Kategoria: Subpages
Głównym powodem wciąż niewielkiej popularności samochodów o napędzie elektrycznym jest ich ograniczony zasięg. Nic więc dziwnego, że konstruktorzy szukają sposobów, jak temu zaradzić. Jednym z takich rozwiązań jest znany pod angielską nazwą „Range Extender”. W artykule zaprezentowano różne wersje tego rozwiązania, spotykane w samochodach BMW model i3, Nissan model Note, Opel Ampera, Chevrolet Volt, czy Audi model A1 e-tron. Autor omawia zalety i wady koncepcji Range Extender, a także perspektywy rozwoju.
- Szczegóły
- Redakcja SM
- Kategoria: Subpages
Samochody używane dostępne w komisach lub w internetowych ogłoszeniach sprzedaży wymagają zwykle wstępnej weryfikacji stanu technicznego. Zarówno stacje kontroli, jak i warsztaty niezależne umożliwiają sprawdzenie i diagnostykę „przed zakupem”. Potencjalny nabywca samochodu zlecając badanie wybranego pojazdu, chciałby wiedzieć, czy zaplanowany nabytek będzie wolny od wad i nie nosi śladów nadmiernego wyeksploatowania lub manipulacji. Czy w pamięci sterowników nie są zapisane żadne kody usterek. Aby możliwie dobrze zweryfikować dany samochód w warsztacie lub SKP, trzeba dysponować niezbędnym sprzętem diagnostycznym oraz mieć wiedzę popartą doświadczeniem, najlepiej w serwisowaniu danej marki. Okazuje się jednak, że nie jest to zawsze gwarantem skutecznego sprawdzenia auta przed zakupem. O jednym z takich przypadków pisze autor tego artykułu.