Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Subpages

Jedną z oczekiwanych zmian w systemie badań technicznych jest konieczność wykonywania i archiwizowania zdjęć dokumentujących obecność pojazdu na stanowisku kontrolnym w trakcie wykonywania jego badania. Przykładowy sposób automatycznej akwizycji danych z urządzenia wykonującego zdjęcia bezpośrednio do komputera, w którym znajduje się rejestr badań technicznych, został przedstawiony w nr. 5/2016 SM. W tym numerze pokazano, jak skonfigurować smartfon do robienia zdjęć w SKP i jak go połączyć z programem do rejestru badań.

W bieżącej pracy diagnosty konieczna jest biegła znajomość przepisów prawa i ich interpretacji. Nie jest łatwo sprostać temu zadaniu, ponieważ litera prawa lubi być często nowelizowana. Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia jest tego najlepszym przykładem. W artykule autor przypomina, jakie dodatkowe wyposażenie powinno być sprawdzane w pojazdach przystosowanych do nauki jazdy oraz do przeprowadzania egzaminu państwowego. Wskazuje także zmianę, jaka zaszła w warunkach technicznych pojazdów „L”, wprowadzoną w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku.

Kontynuując omawianie projektu o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” (UC48), który ma implementować dyrektywę 2014/45/UE, autor przedstawił w artykule zawarte w projekcie przepisy o charakterze sankcyjnym, na podstawie których będą wymierzane kary wobec przedsiębiorców i diagnostów. Projekt pozostawia starostom nadzór nad stacjami kontroli pojazdów, w tym prowadzenie rejestrów przedsiębiorców. Natomiast całkowicie na nowo skonstruowano zasady określające odpowiedzialność diagnostów, które opisano w projektowanym artykule ustawy. Jakie sankcję czekają diagnostę ze strony dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego w przypadku stwierdzenia podczas kontroli nieprawidłowości dotyczących przedmiotu, zakresu lub sposobu przeprowadzenia przez badania technicznego? Szczegóły w artykule.

Rosnąca ciągle popularność instalacji gazowych służących do zasilania silników w pojazdach samochodowych oznacza, że coraz więcej takich pojazdów pojawia się na badaniach technicznych w SKP. Badanie pojazdu wyposażonego w instalację gazową wymaga od diagnosty wykonania wielu dodatkowych czynności, które są opisane w dziale V rozporządzenia z 26 czerwca 2012 r. W artykule przypomniano procedurę takiego badania oraz wskazano te elementy instalacji, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Autor ma nadzieję, że artykuł uświadomi diagnostom, że badanie instalacji nie może ograniczyć się tylko do kontroli szczelności i sprawdzenia dokumentów dotyczących zbiornika gazowego.

W nr. 11/2020 SM zostały opisane projektowane zmiany do ustawy „Prawo o ruchu drogowym” istotne dla diagnostów i przedsiębiorców. Wynikają one z projektu nr UC48, który ma wdrożyć do polskiego porządku prawnego postanowienia dyrektywy 2014/45/UE. W ramach konsultacji społecznych Izba wzięła udział w opiniowaniu projektu i zgłosiła do niego wiele uwag, które zajęły łącznie 18 stron. W bieżącym numerze 12 SM przedstawiono w skrócie kilka ze zgłoszone uwagi, dotyczących m.in. obowiązku fotografowania pojazdu, weryfikacji badania przez inspektora TDT na życzenie klienta, czy mechanizmu pobierania kar za badanie techniczne wykonane po 30 dniach od wyznaczonego terminu.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock