Dyrektywa 2014/45/UE określająca m.in. ramy badań technicznych pojazdów funkcjonuje już od 11 lat. W tym czasie wiele jej zapisów zostało zaimplementowanych do naszego krajowego prawa za pomocą rozporządzeń wykonawczych. Od wielu lat trwają prace także nad zmianą ustawy „Prawo o ruchu drogowym”, które ma domknąć ten proces. Władza ustawodawcza jednak dwukrotnie wypowiedziała się odmownie na temat inicjatywy rządu w tym zakresie. Obecnie trwają prace nad kolejną wersją ustawy, a w Parlamencie Europejskim – na temat zmiany przedmiotowej dyrektywy. W artykule przedstawiono zmiany, jakie planuje się wprowadzić do badań technicznych.
Dzięki certyfikatowi SERMI podmioty uzyskają dostęp do informacji związanych z bezpieczeństwem w zakresie napraw i konserwacji pojazdów. Wszystkie warsztaty, osoby zajmujące się naprawami aut, niezależni operatorzy i zdalni dostawcy usług wykonujący naprawy i konserwację pojazdów muszą uzyskać certyfikat SERMI, aby mieć dostęp do konkretnych informacji producenta oryginalnego wyposażenia. Czy takie stwierdzenia zamieszczane na wielu portalach motoryzacyjnych i nie-motoryzacyjnych są poprawne? Niestety nie i certyfikat SERMI nie jest obowiązkowy dla wszystkich warsztatów! Dla kogo jest więc certyfikat SERMI? O tym można dowiedzieć się w artykule.
Polski system podatkowy jest jednym z najgorszych i najbardziej skomplikowanych na świecie. Tworzony od lat 90., po zmianach ustrojowych, doczekał się bardzo wielu modyfikacji, które pozbawiały go przejrzystości. Zbyt wiele w nim rozwiązań o charakterze biurokratycznym, a podatnik nie ma szans w sporze z urzędnikami, albowiem w procesie legislacyjnym to ci ostatni narzucali rozwiązania prawne, które mają służyć przede wszystkim państwu, a nie obywatelowi. Na stronie internetowej sprawdzamy.com zgłoszono już co najmniej kilkaset propozycji dotyczących zmian prawnych mających na celu zderegulowanie obecnego systemu. Duża ich część dotyczy naszego systemu podatkowego. W artykule zaprezentowano kilka z nich.
W artykule przytoczono fragmenty raportu zawierającego wyniki badań technicznych przeprowadzonych we Francji w 2024 r. Artykuł jest oparty na danych opublikowanych przez OTC, francuski Centralny Organ Techniczny. Dane te, zresztą bardzo szczegółowe, mogą być interesujące, ponieważ ze względu na liczbę 6790 stacji kontroli pojazdów we Francji (5500 w Polsce), które w 2024 r. wykonały 22,2 mln badań (ponad 22 mln w Polsce), można je odnieść do naszej branży badań technicznych. Francuski rynek nowych samochodów przeżywa spore trudności. Liczba rejestracji nowych aut spadła o ok. 20%, a ostatni raz tak słaby wynik odnotowano w 2014 r. Przekłada się to również na mniej wizyt w SKP.
W ostatnim czasie pojawiło się wiele niejasności dotyczących rejestracji samochodów elektrycznych i hybrydowych, ponieważ te pojazdy mają inne lub dodatkowe źródło mocy. Z punktu widzenia SKP problem polega właśnie na określeniu rodzaju zasilania przy pierwszej rejestracji pojazdu sprowadzonego z zagranicy. Z pojazdami tzw. krajowymi nie ma problemu, przynajmniej z punktu widzenia SKP, ponieważ w dowodzie rejestracyjnym i CEP te dane są wpisywane na podstawie świadectwa homologacji pojazdu, chociaż w niektórych przypadkach są dyskusyjne. W artykule autor przypomina, jakimi aktami prawnymi w tym zakresie dysponujemy i gdzie leży problem.