Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

W numerze 6’26 SM zostały opisane główne założenia i przyczyny podjęcia prac nad nowelizacją ramowych przepisów dotyczących badań technicznych w Unii Europejskiej. W tym artykule autor omawia bardziej szczegółowo zmiany dotyczące samej procedury badań. Propozycje zmian dotyczą trzech zagadnień: sprawdzania pojazdów elektrycznych (w tym hybrydowych), weryfikacji jakości spalin i sprawdzania układów elektronicznych. Co ważne, będą one miały duży wpływ na pracę diagnosty.

W numerze 6’26 SM opisano propozycję kluczowej nowelizacji dla systemu badań technicznych pojazdów dyrektywy 2014/45/UE. W związku z tym, że unijny urzędnicy doszli do wniosku, iż konieczna jest nowelizacja całego pakietu dyrektyw w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zaproponowano zmianę dyrektywy 2014/46/UE dotyczącą dokumentów rejestracyjnych pojazdów i danych rejestracyjnych pojazdów. Jest to ostatni element większej proponowanej zmiany w tym zakresie. W artykule omówiono propozycję tych zmian.

Turbosprężarka, kiedyś montowana niemal wyłącznie w pojazdach sportowych, jest dziś standardowym elementem wyposażenia zwykłych, masowo produkowanych samochodów. Aby jak najlepiej wykorzystać jej możliwości, stosuje się różne sposoby regulacji jej pracy. Jeden z nich to upust spalin, realizowany za pomocą zaworu wastegate. Element roboczy zaworu ma postać przepustnicy (zaworu motylkowego). Zwykle znajduje się we wspólnej z turbiną obudowie. Wcześniej stosowano zawory talerzykowe (grzybkowe) zabudowywane oddzielnie. W nowoczesnych konstrukcjach silników, w których turbosprężarka jest zintegrowana z kolektorem wylotowym, zawór obejściowy także stanowi jego część. Jak działa zawór wastegate i jakie jego rodzaje spotyka się w samochodach – można dowiedzieć się z artykułu.

Przeglądając charakterystyki samochodów elektrycznych można zauważyć, że większość z nich ma napęd na tylne koła (RWD) lub na wszystkie koła (AWD). Tylko kilka modeli, takich jak Nissan Leaf, Chevrolet Bolt i Volkswagen e-Golf, ma napęd na przednie koła. Dlaczego tak jest? Odpowiedź w artykule.

Masa własna pojazdów jest jednym z kilkunastu parametrów, które należy ustalić podczas wykonywania badania okresowego po raz pierwszy przed pierwszą rejestracją. Parametr ten jest tak naprawdę mało istotny z punktu widzenia wykonywania kontroli technicznej w SKP, może za wyjątkiem sprawdzania skuteczności amortyzatorów w samochodach osobowych. Problemem jest określenie masy własnej samochodu osobowego w sytuacji, gdy przepisy krajowe są nie do końca zgodne z unijnymi. Unijne zaś, w zależności od rodzaju pojazdu, różnie definiują ten parametr. W artykule podano definicję masy własnej zawartą w ustawie „Prawo o ruchu drogowym” oraz rodzaje dokumentów wydanych na szczeblu europejskim, gdzie należy szukać odniesień do masy własnej pojazdu.

Podkategorie





Aktualności













SiteLock