Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

„Wkrótce w warsztatach może zabraknąć specjalistów” – tak brzmi konkluzja wynikająca z ogólnopolskiego badania właścicieli serwisów samochodowych, przeprowadzonego ostatnio przez sieć ProfiAuto Serwis. Aż 96% właścicieli warsztatów samochodowych obawia się, że w najbliższych latach zabraknie w nich mechaników. Ponad trzy czwarte z nich już teraz odczuwa brak wykwalifikowanych specjalistów. Przy czym podobna sytuacja dotyczy również ASO. Młodzi ludzie, nawet jeśli decydują się na wybranie tego zawodu, nie mają na początku pracy odpowiednich umiejętności, które powinni wynieść ze szkół mechanicznych. Dzisiejsze pojazdy są coraz bardziej skomplikowane i trudno serwisować je mając doświadczenie zdobyte tylko na autach, które powstawały na przełomie XX i XXI wieku. Prawie wszystkie ankietowane warsztaty uznały, że placówki edukacyjne powinny zmienić ofertę edukacyjną i zaadaptować ją bardziej pod kątem kształcenia mechatroników. Jak wskazali, chodzi o to, by więcej mechaników znało się na nowoczesnych, zelektryfikowanych samochodach. Na pytanie, czy elektryfikacja w motoryzacji sprawi, że brak wykwalifikowanych mechaników na rynku będzie jeszcze bardziej odczuwalny, 77% serwisów odpowiedziało twierdząco. Z podsumowania ankiety wynika, że mechaników brakuje już teraz, a będzie coraz gorzej. Taka sama konkluzja powstała na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród właścicieli SKP, a prezentowanej podczas poznańskiego Forum Motoryzacyjnego (więcej na str. 5). Uprawnionych diagnostów zaczyna brakować i tylko podniesienie wynagrodzenia może zatrzymać ten trend, ale do tego potrzebna jest aktualizacja cennika za badania techniczne.

Zapraszam do lektury numeru

Krzysztof Trzeciak

Opony całoroczne można nazwać oponami kompromisu. Ich zadaniem jest dostarczenie marginesu bezpieczeństwa zarówno przy wysokich temperaturach w lecie, jak i wówczas, gdy mróz, opady śniegu bądź deszczu utrudniają kierowcom jazdę. Z całą pewnością są lepsze od ogumienia niedopasowanego do warunków pogodowych. W sprzedaży opon wielosezonowych możemy wyróżnić dwa piki: jeden w marcu i maju, a drugi na przełomie października i listopada. W zeszłym roku w Polsce sprzedaż tego typu ogumienia do aut osobowych zwiększyła się o 1,8%. To znacząco mniejsza dynamika wzrostu niż w poprzednich latach, który jednak nadal się utrzymuje. Czy zalety tego rodzaju opon przemawiają za ich popularnością? Odpowiedź w artykule.

Silniki o liczbie cylindrów cztery lub większej mogą być dzielone na dwa lub więcej bloków cylindrów. Wówczas występują dwa osobne układy wylotowe z katalizatorami i sondami lambda. Układ regulacji składu mieszanki dla jednego bloku cylindrów i układ regulacji składu mieszanki dla drugiego bloku pracują niezależnie od siebie, tak jakby były to dwa różne silniki. W artykule omówiono zasadę pracy tego rodzaju układów regulacji oraz przedstawiono przypadek diagnostyki nieprawidłowych sygnałów z sond lambda (czujników tlenu).

Zewnętrzna chłodnica oleju występuje najczęściej w silnikach wysoko obciążonych. Zwykły układ chłodzenia, współpracujący z układem smarowania w odprowadzaniu ciepła od najsilniej nagrzanych elementów silnika, nie jest w stanie podołać swojemu zadaniu. W artykule przedstawiono różne warianty układu smarowania z chłodnicą oleju. Podczas wymiany oleju przeprowadzonej szybko i niedbale istnieje duża szansa na pozostawienie pewnej ilości starego oleju w chłodnicy i przewodach. Dlatego ważne jest przestrzeganie odpowiedniej procedury wymiany oleju, którą również omówiono w artykule.

Koniec lat 80. i początek 90. to rodzący się w Polsce kapitalizm, przez niektórych nazywany wolnością, ale czasami też dzikim kapitalizmem. To działało trochę na zasadzie: co jest niezabronione, jest dozwolone. Handlowano czymkolwiek i gdziekolwiek. To był też napływ szerokim strumieniem z Europy Zachodniej samochodów, które do tej por y były nieosiągalne dla przeciętnego obywatela. Obecnie te auta są już rzadkością na naszych drogach, a w tamtym okresie były obiektem marzeń. Czym różnią się od współczesnych samochodów i jak podejść do badania technicznego pojazdów z lat 90-tych? O tym można przeczytać w artykule.

Podkategorie





Aktualności



targi.paliwa










SiteLock