Analizując warunki techniczne pojazdów, podczas przeprowadzania badań technicznych, diagności mają do czynienia z różnymi masami. Definicje można znaleźć zarówno w ustawie „Prawo o ruchu drogowym”, rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia, jak i w dyrektywach. Czasami rozbieżności w pojęciach stwarzają jednak problemy z dopuszczeniem pojazdu do ruchu bądź jego rejestracją. W artykule omówiono podstawowe pojęcia używane podczas badań technicznych, opatrując je komentarzem.
Rada Ministrów, wprowadzając w życie ustawy zwiększające przywileje socjalne, poszukuje nowych możliwości zasilenia budżetu państwa. Jednym z pomysłów na załatanie powstającej dziury budżetowej jest uszczelnianie systemu podatkowego oraz walka z szarą strefą. Jednym z pomysłów jest wprowadzenie do systemu tzw. klauzuli obejścia prawa podatkowego. Na czym polega klauzula oraz jakie inne rozwiązania prawne w tym zakresie są proponowane można przeczytać w artykule Rafała Szczerbickiego.
Wydawało się, że największego zagrożenia dla przyszłości niezależnych warsztatów i dystrybutorów części motoryzacyjnych należy spodziewać się ze strony pokładowych systemów telematycznych, forsowanych przez producentów aut, co praktycznie ma im zapewnić monopol na usługi serwisowe. Tymczasem udało nam się ustalić inne źródło zagrożenia dla warsztatów, sprokurowane bez rozgłosu przez rynek OE. Jest nim sieć typu Ethernet z nowym protokołem diagnostycznym (więcej szczegółów na ten temat podajemy w artykule Stefana Myszkowskiego na str. 19. Wygląda na to, że Ethernet staje się standardem w obecnych i przyszłych modelach z powodu wprowadzania coraz to nowych systemów i rozwiązań technicznych. Większość producentów samochodów w Europie włączyła go do 16-pinowego złącza OBD, jednak protokół komunikacji nie został do tej pory udostępniony warsztatom niezależnym. Tymczasem takie funkcje, jak inicjalizacja lub kalibracja niektórych podzespołów, są możliwe tylko poprzez interfejs Ethernet. O tym, w jakich samochodach występuje już sieć Ethernet, można było dowiedzieć się w Poznaniu na bardzo udanych targach Motor Show. Relację z targów zamieścimy w następnym numerze. Już teraz dziękujemy wszystkim, którzy odwiedzili nasze targowe stoisko i zechcieli podzielić się swoimi opiniami na temat sytuacji w branży badań technicznych oraz w niezależnym rynku usług.
Skutki błędów diagnostów w SKP mogą być bardzo dotkliwe. Uprawnieni diagności najbardziej boją się decyzji cofającej im uprawnienia do przeprowadzania badań technicznych. Jeśli jednak tak się stanie, to trzeba pamiętać, że istnieje możliwość odwoływania się. Do złożenia odwołania nie potrzeba prawnika, można to zrobić samodzielnie, jednak przy jego pomocy będzie to znacznie łatwiejsze. Stacje zrzeszone w Polskiej Izbie Stacji Kontroli Pojazdów mogą w takich sytuacjach skorzystać z nieodpłatnej pomocy prawników Izby. W artykule podano wskazówki dotyczące procedur odwoławczych oraz wnoszenia skarg do sądu, w tym do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Coraz więcej warsztatów samochodowych jest wyposażonych w specjalne stacje robocze do obsługi klimatyzacji. Nie wszyscy jednak zdają sobie sprawę z tego, że od niedawna osoby zajmujące się serwisowaniem klimatyzacji powinny mieć stosowne zaświadczenie. W artykule przybliżono zapisy ustawy o substancjach zubażających warstwę ozonową oraz podano wysokość kar za brak zaświadczenia. Przedstawiono również wymagania stawiane instytucjom wykonującym szkolenia z obsługi klimatyzacji.