W artykule przybliżono problem, z jakim często spotykają się zarówno diagnosta, jak i organ rejestrujący, z dopuszczalną masą całkowitą i ładownością czterokołowców. Autor przedstawił podstawowe zapisy prawne zarówno w przepisach krajowych, jak i w europejskich, opatrując je stosownym komentarzem. Często przy odmowie rejestracji czterokołowca, czy negatywnym wyniku badania technicznego w SKP, sprawa znajduje swój finał w sądzie. Tam jednak z orzeczeń często wynika, że np. maksymalna dopuszczalna ładowność użyteczna podana przez producenta z dyrektywy nie może być traktowana na równi z dopuszczalną ładownością z rozporządzenia dotyczącego warunków technicznych. Najlepszą okazją dostosowania przepisów krajowych do przepisów europejskich będzie najbliższa zmiana rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów.
Dokumentacja fotograficzna stanowi dzisiaj obowiązkowy załącznik do badania dodatkowego pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Producenci oprogramowania dla SKP umożliwiają zapis zdjęć do bazy danych stanowiącej rejestr wykonywanych badań. W powijakach jest jednak sam sposób akwizycji już wykonanych zdjęć do komputera obsługującego rejestr badań. Autor podpowiada, jak w prosty sposób można przesyłać zdjęcia zrobione smartfonem do komputera.
Przepisy umożliwiające poruszanie się po polskich drogach tzw. „anglików” obowiązują od 15.08.2015. Po pół roku od ich wprowadzenia pojawią się pierwsze problemy. Chodzi m.in. o sytuacje, w których sprowadzony „anglik” jest dopuszczony do ruchu po przeprowadzeniu badania technicznego przed rejestracją, a na następnym badaniu ma już przełożoną kierownicę na lewą stronę i brak śladu po tej operacji w dokumentach. Innym źródłem problemów, omówionych w artykule, jest nowa adnotacja w dowodzie rejestracyjnym o treści kierownica po prawej stronie. Jak diagnosta ma podchodzić do badania takiego pojazdu, gdy w dowodzie rejestracyjnym widnieje adnotacja o kierownicy po prawej stronie pojazdu, a faktycznie znajduje się ona z jego lewej strony.
Każdy przedsiębiorca planujący wybudowanie stacji kontroli pojazdów stoi przed dylematem wyboru lokalizacji inwestycji. Polski ustawodawca stoi na stanowisku, że nie w każdym miejscu możliwe jest wybudowanie obiektu o danej funkcji. W artykule przeanalizowano temat potencjalnej uciążliwości działania stacji kontroli pojazdów i jej oddziaływania na środowisko. Autor przytacza orzecznictwa sądów dotyczące oddziaływania skp na środowisko.
W tym numerze zamieszczamy m.in. artykuł Rafała Szczerbickiego, zawierający rozważania na temat uciążliwości działania stacji kontroli pojazdów i jej oddziaływania na środowisko (str. 16). Co prawda autor kieruje swój artykuł do przedsiębiorców planujących nową inwestycję w stację kontroli pojazdów, jednak tematem powinni zainteresować się właściciele i pracownicy wszystkich warsztatów samochodowych i działających SKP. Świadomość proekologiczna powinna stać się podstawową zasadą w prowadzeniu każdej działalności. To przecież od niej zależy zdrowie nasze i naszych najbliższych, jak również los przyszłych pokoleń. Jednym z głównych zasobów, który powinniśmy oszczędzać, jest woda, bowiem tylko 0,007% wody na Ziemi nadaje się do picia!
W jaki sposób oszczędzać wodę oraz inne zasoby energii, można dowiedzieć się z projektu „3x Środowisko” skierowanego do małych przedsiębiorstw, m.in z sektora usługowego. Więcej o projekcie piszemy na str. 12. Do tematu będziemy powracać na naszych łamach, ponieważ działalność proekologiczna oznacza dla warsztatów i stacji kontroli pojazdów również wymierne oszczędności finansowe. Podpowiemy, jak je uzyskać.
Za nami poznańskie targi TTM i Motor Show (relacja na str. 8), a przed nami katowicka impreza ProfiAuto Show, na którą zapraszam w pierwszy czerwcowy weekend.
Krzysztof Trzeciak