Serwis Motoryzacyjny


Wydawca
PISKP
tel. (22) 811 26 06, redakcja@piskp.pl
fb

Skatalogowane kody usterek są odnoszone ogólnie do wszyst­kich marek. Jednak z doświadczenia wiadomo, że w danym modelu samochodu nabierają szczególnego zna­czenia. Każdy bowiem model jest inaczej projektowany. Stąd staje się cenne doświadczenie, które precyzuje daną usterkę, uwzględniając specyfikę modelu samochodu. Sprawa bardziej komplikuje się, gdy mamy dodatkowo do czynienia z tzw. ogólnym kodem usterki, pod który można podciągnąć bardzo dużo różnych uszkodzeń. W artykule przeanalizowano przykłady z kodem usterki 01276, dotyczącymi układu ABS w samochodach VW, oraz kodem usterki P0251.

Mikołaj Słupski

Badanie autobusu, który może poruszać się po autostradzie i drodze ekspresowej z prędkością 100 km/h, wykonuje się organoleptycznie i polega na sprawdzeniu dodatkowych warunków technicznych w pojeździe oraz weryfikacji dokumentów. Autor omawia poszczególne czynności badania wynikające z  zakresu określonego w rozporządzeniu. Osobno został przeanalizowany przypadek badania autobusów turystycznych, przebudowanych na bazie Mercedesa Sprintera, w których fizycznie nie ma zamontowanego zwalniacza.

Karol Rytel

Autor powraca do opisanego w nr 5/2015 wypadku, który wydarzył się w jednej ze stacji kontroli pojazdów. Pasażerka badanego samochodu wpadła do kanału doznając uszczerbku na zdrowiu. Poszkodowana skierowała sprawę do sądu, domagając się od przedsiębiorcy odszkodowania. Sprawa została zakończona prawomocnym wyrokiem sądu II instancji, który jest omawiany w artykule. Czy wyrok jest korzystny dla przedsiębiorcy? Odpowiedź w artykule.

Marcin Barankiewicz

Obecne przepisy dotyczące cofnięcia diagnostom samochodowym uprawnień do wykonywania badań technicznych, zakładające 5-letni zakaz wykonywania zawodu, są zbyt restrykcyjne i nie powinny być stosowane w przypadkach błahych naruszeń przepisów prawa. Stanowisko to podzielił ostatnio Naczelny Sąd Administracyjny w postępowaniu, w którym autor bronił diagnosty. W artykule przybliżono najważniejsze motywy wyroku, który zapadł w tej sprawie.

Rafał Szczerbicki

 

Brexit stał się faktem. O nega­tywnych i pozytywnych konsekwen­cjach Brexitu dla Polski wiele już pisano. Niewiele natomiast mówi się o konsekwencjach dla branży motoryzacyjnej. W 2015 r. sprze­dano 1,5 mln samochodów wypro­dukowanych w Wielkiej Brytanii, przy czym aż 57% z nich zostało wyeksportowanych do krajów Unii Europejskiej. Bycie jej członkiem sprawia, że nie ma cła na te samo­chody. Według analizy Evercode ISI, w wyniku przywrócenia cła marki motoryzacyjne w 2 lata straciłyby w Wielkiej Brytanii łącznie ok. 8 mld euro. Sama firma Jaguar Land Rover szacuje, że do 2020 r. straciła­by 1 mld euro. Wprowadzenie cła na samochody sprowadzane do Polski oznaczałoby, że zaniknie u nas im­port samochodów z kierownicą po prawej stronie. Problem rejestracji „anglików” rozwiąże się więc sam.
Jak zaoszczędzić 10 tys. zł na dostosowaniu autobusu powyżej 5 t do rozwijania prędkości 100 km/h? Wystarczy ograniczyć jego wypo­sażenie o obowiązkowy zwalniacz, który jest zamontowany tylko teore­tycznie. Jakie ma to konsekwencje w czasie badania technicznego? O tym w artykule na str. 16. Zain­teresowanym tematyką badań tech­nicznych polecam również dwa ar­tykuły, na str. 12 i 14, o wydanych ostatnio, bardzo ważnych wyrokach sądowych odnoszących się do dzia­łalności stacji kontroli pojazdów.

Krzysztof Trzeciak

Podkategorie





Aktualności













SiteLock