Pojazdy poruszające się po drogach generują różnego rodzaju dźwięki. Zależnie od częstotliwości i natężenia mogą one być bardziej lub mniej przyjemne dla ucha. Do większości efektów akustycznych związanych z ruchem samochodu (odgłos pracy silnika, szum toczących się opon czy opływającego nadwozie powietrza) po prostu przyzwyczajamy się i z biegiem czasu nawet ich nie zauważamy. Jest też pewna grupa dźwięków, które pojawiają się przy nieprawidłowej pracy jakiegoś podzespołu. Jednym z takich bardzo irytujących hałasów jest piszczenie pojawiające się w czasie hamowania. Jakie działania podejmują konstruktorzy samochodów, a także jak wykonywać naprawy układów hamulcowych, aby to niekorzystne zjawisko ograniczyć lub całkowicie wyeliminować?
Andrzej Cichoń
W tym numerze autor kontynuuje temat serwisowania i naprawy klimatyzacji samochodowej. W artykule można znaleźć odpowiedzi na pytania: co to są F-gazy, czy blacharz musi przejść przeszkolenie z obsługi klimatyzacji, jakie są wymagane dokumenty zakupu czynnika, czy można sprzedawać czynnik, czy jest konieczna sprawozdawczość w warsztacie i wpisywanie numerów rejestracyjnych serwisowanych pojazdów, jak zgłaszać przypadek wycieku czynnika?
Ignacy Horowski
W Dzienniku Ustaw z dnia 24 grudnia 2015 została ogłoszona ustawa z dnia 16 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz niektórych innych ustaw. Przesunęła ona start nowej ewidencji CEP 2.0 na dzień 1 stycznia 2017 r. Każda SKP będzie musiała wystąpić do Ministerstwa Cyfryzacji z wnioskiem o nadanie certyfikatu VPN, który jest wymagany do komunikacji z systemem. Autor artykułu, opierając się na komunikacie przekazanym ostatnio przez Ministerstwo Cyfryzacji, omawia, czego będzie jeszcze potrzebowała stacja kontroli pojazdów i jakie jeszcze warunki musiała spełnić, żeby komunikować się z nowym CEP 2.0.
Marcin Barankiewicz
Układ wtryskowy bezpośredni typu Common Rail jest już na tyle długo na rynku, że na pewno każdy warsztatowiec spotkał się z nim i potrafi naprawiać. Jednak wtrysk bezpośredni jest stosowany nie tylko w silnikach wysokoprężnych, ale także benzynowych. Jeżeli mamy doświadczenie z jednymi silnikami, to bez trudu poradzimy sobie z drugim rodzajem silnika. W diagnostyce takiego rodzaju wtrysku paliwa również jest najważniejsze ciśnienie panujące w zasobniku paliwa. Jaki jest najważniejszy czujnik zapewniający sterowanie bezpośrednim wtryskiem paliwa i dlaczego diagnostyka układu powinna przede wszystkim obejmować obserwacje parametrów, jakie wskazuje? Odpowiedź w numerze.
Mikołaj Słupski
Co jakiś czas zgłaszane jest pytanie o możliwość przeprowadzenia badania technicznego pojazdu w SKP w sytuacji, gdy jego przedmiotem jest własny pojazd diagnosty lub, gdy właścicielem stacji i badanego pojazdu jest ta sama osoba. Pobieżne badanie treści ustawy „Prawo o ruchu drogowym” oraz rozporządzenia w sprawie wysokości opłat nie daje żadnej odpowiedzi na pytanie o możliwość przeprowadzenia badania własnego samochodu i sposób pobrania w takim przypadku opłat. Milczy także w tym zakresie rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych oraz wzorów dokumentów. W artykule autor analizuje sytuację prawną tego przypadku.
Rafał Szczerbicki